חיפוש
Close this search box.

המלחמה בסמים: עוברים לשלב הבא

לא לסמים

עיצוב עתיד בהיר יותר: מאבק בהתמכרות לסמים באמצעות גישה הוליסטית

התמכרות לסמים היא אתגר עולמי מתמשך, המשפיע חמורות על אנשים יחידים, משפחות וקהילות. למרות המאמצים לטפל בנושא זה, ההתמכרות לסמים ממשיכה לשגשג ולפרוח בכל שכבות הגיל והאוכלוסיות השונות.

במאמר זה נבחן את הבעיה הרב-גונית של ההתמכרות לסמים ונציע נקודת מבט חדשה על מה שעלינו לעשות כדי להילחם בה ביעילות. ננסה להתמקד כאן על בניית גישה הוליסטית, הכוללת מניעה, טיפול, תמיכה ושינוי בעמדות החברתיות. על ידי הכרה באופי המורכב של ההתמכרות לסמים, נוכל לפתח אסטרטגיה מקיפה ולעצב עתיד מזהיר יותר לילדינו.

חינוך מוקדם ומניעה

לפני הכל, מניעה מראש של ההתמכרות לסמים היא יעילה וחסכונית יותר מטיפול גמילה. לכן, המאמצים למנוע התמכרות לסמים צריכים להתחיל מוקדם, בבתי ספר ובקהילות.

    • חינוך בבתי הספר: בתי ספר צריכים לשלב תוכניות חינוך תואמות גיל המספקות מידע מדויק על הסיכונים וההשלכות של שימוש בסמים. תוכניות אלו יכולות לעזור לתלמידים לקבל החלטות מושכלות ולהימנע לגבי שימוש בחומרים מסוכנים אלו בהמשך חייהם.
    • הסברה בקהילה: תוכניות מניעה המגיעות מתוך אנשי הקהילה צריכות להתמקד ביצירת סביבה תומכת ונטולת סמים. זה יכול לכלול פעילויות לאחר בית הספר, חונכות ואירועים קהילתיים המערבים צעירים.
    • דוגמה חיה: בני המשפחה צריכים להוות גם הם דוגמה חיה, החל משלב ההסברה (בצורה מסבירת פנים ולא בכפייה) וכלה בהתרחקות מוחלטת מסמים, אלכוהול והימורים.

טיפול נגיש ויעיל

כדי להילחם ביעילות בהתמכרות לסמים, אפשרויות טיפול נגישות ויעילות הן חיוניות:

  1. הגדלת זמינות הטיפול: בישראל יש מחסור חמור במרכזי גמילה ובמתקני טיפול בהתמכרויות השונות. רשימות ההמתנה הארוכות והמשאבים המוגבלים מרתיעים אנשים מלבקש עזרה. הגדלת מספר מרכזי הגמילה והקיבולת שלהם היא חיונית כדי שמדינת ישראל תמשיך לתפקד כהלכה.
  2. מימון ממשלתי: על המדינה לוודא שכל אדם יוכל לקבל טיפול בהתמכרות. חסמים פיננסיים לא צריכים לעמוד בדרכם של אנשים לקבל את העזרה שהם צריכים.
  3. תמיכה מבוססת קהילה: יש לעודד יצירת קבוצות תמיכה מבוססות קהילה עבור מכורים בהחלמה. קבוצות 'בוגרי התמכרות' אלו מציעות תחושת שייכות וחוויה משותפת, ומפחיתות את תחושות הבידוד החברתי הנלווה לרוב להתמכרות.
  4. גישה הוליסטית: תהליך הגמילה מההתמכרות צריך להיות בגישה ההוליסטית, תוך התייחסות לא רק לתלות הפיזית בחומר הממכר, אלא גם לסיבות הבסיסיות שהובילו להתמכרות ולהפרעות הקשורות לבריאות הנפש. גישה זו יכולה להבטיח החלמה ארוכת טווח.
  5. תוכניות שיקום: על המדינה לאפשר הטמעת תוכניות שיקום יעילות ומקצועיות, המאפשרות לעברייני סמים לא אלימים לגשת לשירותי טיפול ושיקום במקום לרצות זמן מאסר בפועל. תוכניות אלה נותנות עדיפות להחלמה על פני העונש.

הסברה ומודעות ציבורית

סטיגמה נותרה מחסום משמעותי עבור מכורים לסמים. מודעות ציבורית וקמפיינים נגד הסטיגמות הקשורות בהתמכרות נחוצים כדי לשנות את הגישה החברתית:

  • קמפיינים במדיה: השתמשו בערוצי מדיה שונים כדי להעלות את המודעות לעצם המציאות של התמכרות לסמים, וכן להארת העובדה שהיא פוגעת באנשים מכל המינים, הדתות והמעמדות הסוציו-אקונומיים. סיפורים אישיים של החלמה יכולים לעזור להילחם בסטריאוטיפים ולהאניש את אלה שנפגעו מהתמכרות.
  • תכניות חינוך: יש להקדיש זמן לפיתוח תוכניות המחנכות את הציבור לגבי העובדה שהתמכרות היא בעצם מחלה, תוך שימת דגש על חשיבות החמלה והתמיכה ללא שיפוטיות.
  • שפה ומינוח: נקדם את השימוש בשפה לא סטיגמטית בעת דיון בהתמכרות. מילים חשובות, ושינוי הדרך בה אנו מדברים על התמכרות יכול לתרום להפחתת הסטיגמה.

לסיכום:

התמכרות לסמים היא אתגר מורכב הדורש גישה מקיפה וחומלת. מניעה באמצעות חינוך, טיפול נגיש, רפורמות בגישות הטיפול, קמפיינים נגד סטיגמה, חדשנות ושיתוף פעולה בינלאומי הם המפתחות באסטרטגיה מוצלחת למאבק בהתמכרות לסמים.

למכון גמילה מסמים, כמו 'רטורנו' ודומיו, תפקיד מכריע ביישום אסטרטגיות אלו. הם משמשים עמודי תמיכה עבור מכורים בהחלמה ומספקים את המומחיות והמשאבים הדרושים לטיפול ושיקום מוצלחים. זהו מאמץ קולקטיבי שדורש מחויבות מצד יחידים, קהילות וממשלות לעשות שינוי מתמשך בחייהם של אלה הנאבקים בהתמכרות.

אתם לא לבד! צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מהתמכרות, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות לסמים היא אתגר עולמי מתמשך, המשפיע חמורות על אנשים יחידים, משפחות וקהילות. למרות המאמצים לטפל בנושא זה, ההתמכרות לסמים ממשיכה לשגשג ולפרוח בכל שכבות הגיל והאוכלוסיות השונות. במאמר זה נבחן את הבעיה הרב-גונית של ההתמכרות לסמים ונציע נקודת מבט חדשה על מה שעלינו לעשות כדי להילחם בה ביעילות. ננסה להתמקד כאן על בניית גישה הוליסטית, הכוללת מניעה, טיפול, תמיכה ושינוי בעמדות החברתיות. על ידי הכרה באופי המורכב של ההתמכרות לסמים, נוכל לפתח אסטרטגיה מקיפה ולעצב עתיד מזהיר יותר לילדינו:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן