חיפוש
Close this search box.

כיצד לא נופלים כשהכל מתפרק סביבי?

יש תקווה

התמכרות היא יריב מסוכן, שמנסה לטרוף אנשים ברגעים החלשים ביותר שלהם. הרבה מאוד אנשים מרגישים בשבועות האחרונים שהכל מתפרק סביבם – הזוועות מטבח החמאס נחשפו, אנשים מגויסים למילואים, העבודה לא סדירה והילדים בוכים בבית מהאזעקות. הם רק רוצים לברוח קצת מהמציאות…

במאמר זה ננסה לסייע ולהסביר כיצד להישאר חזקים ולהימנע מנפילה להתמכרות או מהישנות שלה כאשר הכל סביבנו מתפורר:

למה ההתמכרות מרימה ראש עכשיו?

החיים מלאים בעליות ומורדות, אבל יש תקופות סוערות יותר מאחרות. בתקופות אלו, הסיכון להתחלתה של התמכרות חדשה או הישנות שלה אצל מכורים לשעבר עולה באופן משמעותי, מפני שישנם גורמים רגשיים ופסיכולוגיים שהופכים את האנשים לפגיעים בתקופות קשות:

  1. מתח: כשהכל מתפרק, הלחץ והמתח יכולים להכריע אותנו. הזוועות שנחשפנו אליהם, הסרטונים המזעזעים, בעיות כלכליות, אובדן עבודה, בעיות משפחתיות וכל בלגן אחר שהתעורר בעקבות המלחמה, יכולים לעורר את הרצון לברוח מהמציאות ולהקהות את הכאב באמצעות שימוש בסמים, באלכוהול וכדומה.
  2. כאב רגשי: אבל, טראומה, רגשי אשמה ועצב שאוכל אותנו מבפנים יכולים להעצים את הדחף להשתמש בסמים או באלכוהול כדי להקל על הכאב והעצב הנורא.
  3. בדידות: המלחמה עקרה חלק מהאנשים מבתיהם, והבידוד החברתי גורר איתו תחושת בדידות שעלולה להחמיר את הסיכון להתמכרות, מכיוון שהסיכוי ליפול להתמכרות גבוה יותר כאשר אין תמיכה חברתית סביב, מישהו שאפשר לדבר איתו.
  4. חוסר באסטרטגיות התמודדות: ייתכן שחלק מהאנשים מעולם לא פיתחו מנגנוני התמודדות בריאים להתמודדות עם אתגרי החיים, והדבר עלול להוביל לבריחה להתמכרות.
  5. אובדן היציבות: התהפוכות המשמעותיות של השבועות הקשים האחרונים הובילו לרוב לאובדן היציבות והשגרה היום-יומית, מה שיכול להוביל לשעמום ולרצון להשתמש בסמים או באלכוהול כדי למלא את החלל.

חשיבות החוסן

חוסן (מילה ששמענו הרבה לאחרונה…) הוא היכולת להסתגל ולחזור לשפיות בעת מצוקה. זוהי תכונה חיונית שחייבים לפתח כאשר מנסים להימנע מהתמכרות או הישנות בתקופות מאתגרות. חוסן אינו תכונה מולדת; ניתן לטפח ולחזק אותו. הנה כמה דרכים לעשות את זה:

  • מודעות עצמית: הבנת הטריגרים, הפגיעויות והתגובות הרגשיות שלכם היא צעד חשוב בבניית חוסן. כאשר אתם מכירים את עצמכם טוב יותר, אתם יכולים לפתח אסטרטגיות התמודדות מותאמות עבורכם.
  • פנו לתמיכה: השתמשו בלי בושה ברשת התמיכה שלכם, בין אם זה חברים, משפחה או איש מקצוע (יועץ/פסיכולוג וכדומה). דיבור על ההתמודדויות שלכם וחיפוש עזרה בעת הצורך יכולים לספק הקלה והצלה רגשית.
  • בנו מנגנוני התמודדות בריאים: פתחו מגוון מנגנוני התמודדות בריאים כגון הפניית תשומת לב למצב הנפשי שלכם, תרגילי נשימה עמוקה, כתיבת יומן או פעילות גופנית. אסטרטגיות אלו יכולות לספק הקלה מהמתח והכאב רגשי ללא צורך בשימוש בחומרים ממכרים.
  • שמרו על יציבות: ככל האפשר, צרו שגרה יומית הכוללת פעילויות שונות וטיפול עצמי. שגרה ברוכה יכולה לספק יציבות בזמנים סוערים.
  • קבלו את השינוי: קבלו את העובדה ששינוי וכאב הם חלקים בלתי נמנעים מהחיים. התנגדות לשינוי יכולה להוביל ליותר מתח, ואילו קבלתו יכולה להוביל להסתגלות וצמיחה.
  • חפשו עזרה מקצועית: אם האתגרים שבהם נתקלתם גדולים עליכם ומפילים אתכם לקרשים, פנו למטפל או יועץ המתמחה בהתמכרות ובבריאות הנפש. זה לא בושה לבקש עזרה, והדרכה מקצועית יכולה להועיל מאוד.

תפקידה של רשת תמיכה

רשת תמיכה חזקה חיונית בהתנגדות להתמכרות או להישנות שלה בתקופות סוערות. חברים, משפחה, קבוצות תמיכה ואנשי מקצוע יכולים לספק עבורכם את התמיכה הרגשית, העידוד והאחריות הדרושים כדי לנווט בסערות החיים. הנה כמה דברים שחשוב ליישם:

  • שמרו על תקשורת פתוחה: שמרו על קווי תקשורת פתוחים וישירים עם יקיריכם. שתפו את מה שעובר עליכם עם אלה שאתם סומכים עליהם. דיבור על הקשיים יכול 'להוריד' דברים מהגב שלכם ולהקל על העומס הרגשי.
  • פנו לעזרה: אל תפחדו לבקש עזרה כשאתם זקוקים לה. בין אם זה חבר, בן משפחה או קבוצת תמיכה, פנייה לסיוע היא סימן לחוזק, לא לחולשה.
  • זהו השפעות חיוביות: הקיפו את עצמכם באנשים שתומכים בהחלמתכם ובמאמציכם להישאר חזקים בזמנים קשים. התרחקו מאלה שעלולים לאפשר או לעודד את ההתנהגויות הממכרות שלכם.
  • הצטרפו לקבוצות תמיכה: שקלו להשתתף בקבוצות תמיכה לאנשים המתמודדים עם אתגרים דומים. שיתוף חוויות ואסטרטגיות התמודדות יכול לספק תחושה של קהילה והבנה.

רשת תמיכה חזקה יכולה לשמש כחבל הצלה בתקופות סוערות, ולהציע הדרכה, נחמה ועידוד כאשר אתם צריכים את זה יותר מתמיד.

מציאת משמעות ומטרה

בתקופות האפלות ביותר, מציאת משמעות ומטרה בחיים יכולה להיות מגדלור של תקווה. פנייה לסמים, לאלכוהול, להימורים או לכל התמכרות אחרת ממלאת לעתים קרובות חלל, ומספקת בריחה מהמציאות הקשה ומהכאוס של החיים. כדי להילחם בהתמכרות ובחזרתה, חיוני להחליף את מנגנון ההתמודדות ההרסני הזה במטרה בריאה ומספקת:

  1. התחברו מחדש לערכים: זהו מי אתם באמת, מה המטרות שלכם בחיים ולאן אתם רוצים להתפתח. כאשר תבינו שההתמכרות מרחיקה אתכם מכל אלו, יהיה קל יותר להתמודד איתה ולהביס אותה סופית.
  2. עזרה לזולת: תרומה לרווחתם של אחרים, בין אם באמצעות עבודה התנדבותית, סיוע לנזקקים או עזרה במאבקם של אחרים בהתמכרות, יכולה לספק תחושת מטרה.
  3. צמיחה אישית: השתמשו בזמנים קשים כהזדמנות לצמיחה אישית. למדו מיומנויות חדשות או עסקו בפעילויות יצירתיות כדי להעסיק את דעתכם.
  4. שמרו על תקווה: החזיקו באמונה שיש עתיד מזהיר מעבר לכאוס, ושבסוף יהיה פה טוב. תקווה היא מניע רב עוצמה לשינוי ולהחלמה.

מציאת מטרה יכולה להיות אור מנחה בזמנים האפלים ביותר, ובכך לעזור לאנשים להפנות את המיקוד שלהם מההתמכרות למטרות חיוביות ובריאות, לחיים של משמעות.

לסיכום:

מאבק בהתמכרות או מניעת הישנות שלה בתקופות סוערות הוא מסע מפרך, אך אינו בלתי עביר. על ידי פיתוח חוסן, בניית רשת תמיכה חזקה ומציאת משמעות ומטרה, מכורים יכולים לנווט בסערה ולנצח את ההתמכרות בכל יום מחדש. קשיי החיים הם מבחן של כוח וחוסן, והיציאה מהם ללא ההתמכרות היא עדות לאומץ ולנחישות שלכם.

הושיטו יד ובקשו את העזרה שאתם צריכים, וזכרו שגם כאשר נראה שהכל מתפרק – יש תקווה לעתיד מאושר גם בלי ההתמכרות.

צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מהתמכרות, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות היא יריב מסוכן, שמנסה לטרוף אנשים ברגעים החלשים ביותר שלהם. הרבה מאוד אנשים מרגישים בשבועות האחרונים שהכל מתפרק סביבם - הזוועות מטבח החמאס נחשפו, אנשים מגויסים למילואים, העבודה לא סדירה והילדים בוכים בבית מהאזעקות. הם רק רוצים לברוח קצת מהמציאות… במאמר זה ננסה לסייע ולהסביר כיצד להישאר חזקים ולהימנע מנפילה להתמכרות או מהישנות שלה כאשר הכל סביבנו מתפורר:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן