חיפוש
Close this search box.

איך נלחמים בהתמכרות כשמתחוללת מלחמה?

חרבות ברזל

מאבק בהתמכרות בעיצומו של כאוס: בריחה מציפורני המציאות

התמכרות היא יריב ערמומי שאינו יודע גבולות, ולעתים קרובות היא משגשגת בפינות האפלות ביותר של חיינו. כאשר אנו מתמודדים עם המציאות הקשה של הזוועות והמלחמה שכפה עלינו ארגון הטרור חמאס, הדחף לברוח מהמציאות למקום מפלט שקט הופך למשכנע עוד יותר.

עבור אלה הלכודים בהתמכרות, או אלו העומדים על שפתה – הכאוס והלחץ של מלחמה יכולים להיות טריגר חזק שידחוף אותם אל מעמקי ההתמכרות באופן בלתי נשלט. בנסיבות קשות שכאלה, חשוב להכיר בכך שהמלחמה בהתמכרות היא לא רק אפשרית, אלא חיונית להישרדות ולבריאות הנפשית של כל אחד מאיתנו:

הקשר שבין התמכרות למלחמה

בימים האחרונים נחשפנו לכאוס, פחד וסבל. זה משבש כל היבט בחיים וגורם למצוקה רגשית ופסיכולוגית בקנה מידה חסר תקדים, שאנו רוצים נואשות לברוח ממנה. התמכרות, לסמים, לאלכוהול או לכל דבר אחר, מספקת הפוגה זמנית מהזוועות שחווינו. הצורך להקהות את הכאב והחרדה עלול להוביל למעגל מסוכן, שיטביע אותנו בהתמכרות מסכנת חיים.

מלחמה מובילה ללחץ, חרדה וטראומה. בניסיון לברוח מרגשות אלו, אנשים עשויים לפנות להתמכרות כמנגנון התמודדות ובריחה מהמציאות הכואבת. בנוסף, תנאי המלחמה מקשים על הגישה לשירותי בריאות ושיקום, מה שמקשה על פנייה לעזרה. מלבד זאת, השפעות פסיכולוגיות של המלחמה, כמו פוסט-טראומה (PTSD) ודיכאון, עלולות להגביר את הסיכון להתמכרות.

בהתחשב באתגרים הללו, חיוני לפתח אסטרטגיות שיכולות לעזור לאנשים להילחם בהתמכרות, אפילו בנסיבות הקיצוניות ביותר.

בניית חוסן בעיצומו של כאוס

להילחם בהתמכרות בסביבה מוכת מלחמה זו ללא ספק משימה מרתיעה, אבל היא אפשרית עם הגישה והתמיכה הנכונות:

1. חפשו עזרה מקצועית

למרות שהגישה לאנשי מקצוע עשויה להיות מאתגרת בתקופת המלחמה, ישנם ארגונים המתמחים במתן טיפול בהתמכרויות באזורי עימות.

2. בנו רשת תמיכה

צרו קשר עם אחרים המתמודדים עם אתגרים דומים. שיתוף חוויות ואסטרטגיות להתמודדות עם התמכרות בזמן מלחמה יכול להיות מועיל מאוד. קבוצות תמיכה, גם אם הן לא רשמיות, יכולות לספק תחושה של קהילה והבנה.

3. מנגנוני התמודדות

למדו מנגנוני התמודדות בריאים להתמודדות עם הלחץ והטראומה של המלחמה, כמו מדיטציה, תרגילי נשימות ופעילות גופנית, כדי להיאבק בדחף לברוח מהמציאות באמצעות פנייה להתמכרות המוכרת.

4. צרו מרחב מוגן רגשי

למרות שיש מלחמה סביב, חשוב ליצור לעצמכם "מרחב מוגן רגשי", מקום שבו אתם יכולים לשהות בשקט ולטפל בעצמכם בנפש שלכם. במרחב המוגן הרגשי אתם מתרחקים מהפלאפון, הטלוויזיה והחדשות, ומתמקדים בלעשות דברים שעושים לכם טוב כדי להרחיק קצת מהראש את הזוועות והמראות הקשים.

תפקידה של הקהילה

אחד ההיבטים הקריטיים ביותר במאבק בהתמכרות במהלך מלחמה הוא כוח התמיכה של הקהילה והחברים:

  • מי שחווה מלחמה מקרוב יכול להזדהות ולהבין את האתגרים הייחודיים שעומדים בפני מכורים בעת מלחמה, וחוויה משותפת זו יכולה ליצור קשר חזק.
  • בקהילה מלוכדת של אנשים המתמודדים עם אתגרים דומים, לעתים קרובות יש פחות סטיגמות הקשורות להתמכרות, מה שמקל על אנשים לבקש עזרה ללא חשש משיפוטיות.
  • על ידי שיתוף סיפורים ואסטרטגיות המכורים יכולים ללמוד זה מניסיונו של זה ולגלות מנגנוני התמודדות יעילים.
  • עדות להצלחה של עמיתים במסע ההחלמה שלהם יכולה להיות מוטיבציה נהדרת. הדבר מספק תקווה ועדות לכך שהחלמה אפשרית גם בסביבות הקשות ביותר.

החשיבות של מציאת מטרה

בעיצומה של המהומה, מציאת תחושת מטרה היא חשובה ביותר. המלחמה גרמה לנו להפסיק את השגרה הברוכה ולהתעסק ברוע ובמחשבות שליליות, כך שההתמכרות ממלאת לעתים קרובות חלל פנימי, ומספקת בריחה מהמציאות הקשה של המלחמה. כדי להילחם בהתמכרות, חיוני להחליף את מנגנון ההתמודדות ההרסני הזה באמצעות יצירת תחושת מטרה בריאה ומספקת. הנה כמה דרכים לעשות את זה:

  1. התחברו מחדש למה שחשוב באמת: המלחמה הזו עזרה לנו לקבל פרופורציה ולהתמקד במה שחשוב באמת. נסו להבין מה הכי חשוב לכם, מה מניע אתכם, וכך למצוא מחדש את המטרה ואת הטעם לחיים של משמעות.
  2. עזרה לזולת: צאו החוצה, תתנדבו. תרומה לרווחתם של אחרים, בין אם באמצעות עבודה התנדבותית, סיוע לחיילים או מתן תמיכה אזרחית, יכולה לספק תחושת מטרה.
  3. צמיחה אישית: השתמשו בתקופה מאתגרת זו כהזדמנות לצמיחה אישית. למדו דברים שמעניינים אתכם בזמן הפנוי, ועסקו בפעילויות יצירתיות כדי להסיח את דעתכם.
  4. הגדירו לעצמכם יעדים: קבעו לעצמכם יעדים ריאליים וברי-השגה. יעדים אלה יכולים להיות קשורים להתפתחות אישית, להתנדבות או לכל דבר אחר שיסייע לכם לנצל את הזמן נכונה.
  5. שמרו על תקווה: תאמינו שאחרי המלחמה יהיה פה טוב יותר. תקווה היא מניע רב עוצמה לשינוי ולהחלמה.

מציאת מטרה יכולה להיות אור מנחה בזמנים האפלים ביותר, ולעזור לאנשים להפנות את המיקוד שלהם הרחק מההתמכרות לכיוון מטרות חיוביות ובריאות.

לסיכום: איך מתמודדים עם התמכרות בעת המלחמה?

המאבק בהתמכרות בזמן מלחמה הוא אתגר אדיר, אך לא בלתי עביר. בניית חוסן, חיפוש אחר קהילה תומכת ומציאת תחושת מטרה הם כולם מרכיבים קריטיים להחלמה.

החלמה היא מסע שדורש סבלנות, התמדה וחוסן. גם בעיצומו של כאוס, אפשר להשתחרר מציפורני ההתמכרות ולבנות מחדש חיים מלאים בתקווה ותכלית. דעו שאתם לא לבד, ומכוני גמילה וארגונים ברחבי העולם מחויבים לסייע לאנשים במאבקם בהתמכרות, גם כאשר מתחוללת סביבם מלחמה.

צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מהתמכרות, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות היא יריב ערמומי שאינו יודע גבולות, ולעתים קרובות היא משגשגת בפינות האפלות ביותר של חיינו. כאשר אנו מתמודדים עם המציאות הקשה של הזוועות והמלחמה שכפה עלינו ארגון הטרור חמאס, הדחף לברוח מהמציאות למקום מפלט שקט הופך למשכנע עוד יותר. עבור אלה הלכודים בהתמכרות, או אלו העומדים על שפתה – הכאוס והלחץ של מלחמה יכולים להיות טריגר חזק שידחוף אותם אל מעמקי ההתמכרות באופן בלתי נשלט. בנסיבות קשות שכאלה, חשוב להכיר בכך שהמלחמה בהתמכרות היא לא רק אפשרית, אלא חיונית להישרדות ולבריאות הנפשית של כל אחד מאיתנו:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן