חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם התעללות בילדות מובילה להתמכרות למין?

התעללות בילדות

התמכרות למין היא נושא שזכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות. זהו מצב שבו אדם מתעסק במחשבות, דחפים והתנהגויות מיניות במידה שגורמת למצוקה משמעותית שאף משפיעה לרעה על חיי היום־יום שלו. הסיבות המדויקות להתמכרות למין אינן ברורות ומוחלטות, אך התעללות בילדות זוהתה כגורם סיכון אפשרי.

במאמר זה, צוות המומחים של מכון גמילה 'רטורנו' ינסה לחקור את הקשר בין התעללות בילדות להתמכרות למין, ואיזה טיפול בהתמכרויות מומלץ להתמכרות כזו:

האם להתעללות בילדות יש רק צורה אחת?

לא. התעללות בילדות יכולה ללבוש צורות רבות, כמו התעללות פיזית, רגשית או מינית. התעללות פיזית כוללת כל מעשה מכוון שגורם לפגיעה פיזית בילד. התעללות רגשית כוללת כל התנהגות הפוגעת ברווחתו הרגשית או הפסיכולוגית של הילד, כגון זלזול, איום או התעלמות. התעללות מינית כרוכה בכל פעילות מינית בין המבוגר לילד, כאשר מלבד פגיעה פיזית של ממש – גם חשיפה לתוכן פורנוגרפי יכולה להוות פגיעה מינית.

התעללות בילדות יכולה להיות בעלת השלכות חמורות וארוכות טווח על בריאותו הנפשית והפיזית של האדם. שורדי התעללות בילדות עלולים לפתח בעיות נפשיות, כגון דיכאון, חרדה והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). הם עשויים גם להיאבק עם הערכה עצמית נמוכה, בעיות אמון וקושי ליצור מערכות יחסים בריאות. בנוסף, התעללות בילדות זוהתה כגורם סיכון למגוון התמכרויות, כולל התמכרות לסמים, התמכרות לאלכוהול, התמכרות לאוכל, אנורקסיה והתנהגויות כפייתיות אחרות.

מהי התמכרות למין, ומה הקשר שלה להתעללות בילדות?

התמכרות למין היא התמכרות התנהגותית המאופיינת בעיסוק במחשבות, דחפים והתנהגויות מיניות לא תקינות, אשר המכור אינו מצליח לשלוט עליהן. הסיבות המדויקות להתמכרות למין עדיין לא מובנות במלואן, אך מחקרים מראים שהתעללות בילדות עשויה להיות גורם תורם. מחקר אחד מצא שאנשים שדיווחו על התעללות מינית בילדות היו בעלי סיכוי גבוה יותר להפגין כפייתיות מינית מאשר אלה שלא חוו התעללות כזו, ומחקר אחר מצא שגברים שחוו התעללות מינית בילדותם היו בעלי סיכוי גבוה יותר לעסוק בהתנהגויות מיניות מסוכנות, כמו מין לא מוגן עם מספר רב של פרטנרים מיניים.

חשוב לציין שלא כל הסובלים מהתעללות בילדות מפתחים התמכרות למין, ולא לכל האנשים עם התמכרות למין יש היסטוריה של התעללות בילדות. עם זאת, נראה שיש מתאם בין השניים, דבר המצביע על כך שהתעללות בילדות עשויה להיות גורם סיכון לפיתוח התמכרות למין.

 

מדוע התעללות בילדות מגבירה את הסיכון להתמכרות למין?

ישנן מספר תיאוריות שמנסות להסביר מדוע התעללות בילדות עשויה להגביר את הסיכון להתמכרות למין:

תיאוריה אחת היא שהתעללות בילדות יכולה להוביל לשינויים בכימיה של המוח, שהופכים אדם לרגיש יותר להתמכרות. טראומה יכולה לעורר שחרור של כימיקלים מסוימים במוח, כמו קורטיזול ואדרנלין, שיכולים להשפיע על מערכת התגמול של המוח. זה עשוי להגביר את הרגישות של אדם ליפול להתמכרויות, כולל התמכרות למין.

תיאוריה נוספת היא שהתעללות בילדות יכולה להוביל למגוון בעיות פסיכולוגיות שמגבירות את הסיכון להתמכרות למין. שורדי התעללות בילדות עלולים להיאבק בהערכה עצמית נמוכה, בושה, אשמה ותחושות של חוסר שליטה על חייהם, בעיקר בגיל ההתבגרות. התמכרות למין עשויה להציע דרך להתמודד עם הרגשות הללו, שכן היא מספקת מפלט זמני מהכאב הרגשי של העבר. זה יכול להוביל למעגל של התנהגות מינית כפייתית, שבו אדם משתמש במין כדרך להתמודד עם הכאב הרגשי שלו.

מלבד זאת, התעללות בילדות יכולה להוביל למגוון של בעיות בין־אישיות שמגבירות את הסיכון להתמכרות למין. ניצולי התעללות בילדות עלולים להיאבק בבעיות אמון באנשים, קושי ביצירת קשרים בריאים ופחד מאינטימיות. התמכרות למין עשויה להציע דרך להרגיש קרובה לאחרים ללא סיכון של אינטימיות רגשית. כך נוצרת התמכרות למין, שבה אדם משתמש במין כדרך להתחבר עם אחרים.

מה עושים אם התמכרתי למין?

אם נפלתם להתמכרות, הדבר החשוב ביותר הוא לפנות בהקדם לאנשי מקצוע ולמכון גמילה, כדי לעצור את ההתמכרות כמה שיותר מוקדם ולחזור לנהל חיים בריאים ורגילים.

אם אתם או יקיריכם מכורים למין ורוצים להיגמל – תדעו שאין ממה לחשוש, ושאתם לא לבד. צרו קשר עוד היום עם רטורנו, ונלווה אתכם יד ביד בתהליך גמילה ממין עד להחלמה מלאה.

מאמרים נוספים
התמכרות לסמים
לגליזציה לסמים – חסרונות ומעלות

בעוד מרבית הציבור מתנגד לשימוש נרחב בסמים. מדינות מסוימות הצליחו להילחם בסמים דווקא באמצעות הסדרה, ולעיתים הפיכת סמים קלים לחוקיים – אך מנגד חוקיות הסמים מקלה את הגישה אליהם מלכתחילה. 

קרא עוד »
מאובססיה להתמכרות
מתי פעולה אובססיבית מוגדרת כהתמכרות?

כאשר פעולה מסוימת מתחילה להשתלט על חיינו ומשפיעה עלינו באופן רגשי, חברתי וגופני, עולה השאלה האם מדובר בהתנהגות אובססיבית או בהתמכרות ממשית. במאמר זה נבחן את ההבדלים ואת הקווים הדקים

קרא עוד »
התמכרות למין
מה גורם לאדם לצרוך מין בתשלום?

 בני אדם בקשר זוגי אוהב מקיימים יחסים כאקט לחיבור והאהבה שלהם, יחסי מין הם חלק חשוב מהזוגיות וכאן מתעוררת תהייה, מה גורם לאדם בקשר איכותי, אוהב ומחייב, לקיים יחסים מחוץ

קרא עוד »
התמכרות למין היא נושא שזכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות. זהו מצב שבו אדם מתעסק במחשבות, דחפים והתנהגויות מיניות במידה שגורמת למצוקה משמעותית שאף משפיעה לרעה על חיי היום־יום שלו. הסיבות המדויקות להתמכרות למין אינן ברורות ומוחלטות, אך התעללות בילדות זוהתה כגורם סיכון אפשרי. במאמר זה, צוות המומחים של מכון גמילה 'רטורנו' ינסה לחקור את הקשר בין התעללות בילדות להתמכרות למין, ואיזה טיפול בהתמכרויות מומלץ להתמכרות כזו:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן