חיפוש
Close this search box.

מה סמים עושים למוח ולגוף?

התמכרות לסמים

לסמים יש השפעה עמוקה על המוח והגוף. הם יכולים לייצר הנאה עזה, לשנות את מצב הרוח שלנו וליצור בריחה זמנית מהמציאות. עם זאת, להשפעות אלו יש מחיר. סמים עלולים לגרום לנזק פיזי ונפשי, כולל התמכרות לסמים ואפילו למוות.

ההבנה כיצד סמים משפיעים על המוח והגוף חיונית כדי לפעול למניעת התמכרויות וקידום המאבק בהם. אז איך סמים משפיעים? הלכנו לשאול את צוות המומחים של 'רטורנו', עמותה למניעה ולטיפול בהתמכרויות המפעילה את מרכז הגמילה המפורסם:

השפעת הסמים על המוח

סמים מקיימים אינטראקציה עם מערכת התגמול של המוח, שהיא רשת מורכבת המווסתת את תחושות ההנאה והמוטיבציה שמשדר המוח לגוף. מערכת התגמול מופעלת כאשר אנו עוסקים בפעילויות מענגות, ומשחררת דופמין, הורמון ומוליך עצבי שמייצר תחושות של הנאה וגורם לכך שהגוף ירצה לחזור על אותן פעולות שגרמו לו לעונג.

סמים "עוקפים" את התהליך הטבעי הזה על ידי שחרור כמויות גדולות של דופמין, ומייצרים אופוריה ברמה גבוהה, חזקה יותר ממה שהמוח מסוגל לייצר בכוחות עצמו. מבול הדופמין יוצר במוח קשר רב־עוצמה בין השימוש בסמים להרגשת ההנאה, וידחוף את הגוף והמוח גם יחד לנסות לחוות שוב את ההרגשה, על ידי צריכה נוספת של סמים.

שימוש חוזר בסמים יכול גם להוביל לשינויים במבנה המוח ובתפקודו. לדוגמה, שימוש ארוך טווח בסמים כמו קוקאין ומתאמפטמין עלול לפגוע בצורה סופנית במערכות שונות במוח, כמו בקליפת המוח הקדם-מצחית, האחראית על קבלת החלטות ושליטה בדחפים. שימוש כרוני בסמים עלול להחליש את החלק הזה במוח, ולהקשות על אנשים לעמוד בפני הדחף להשתמש בסמים, גם כאשר הם יודעים שזה מזיק להם ולחייהם הסדירים.

השפעת הסמים על הגוף

לסמים יש מגוון רחב של השפעות פיזיות על הגוף. השפעות אלו יכולות להיות לטווח קצר או לטווח ארוך, והן משתנות בהתאם לסוג הסם ולמבנה הגופני של האדם.

השפעות קצרות טווח של סמים יכולות לכלול:

  • עלייה בקצב הלב ובלחץ הדם.
  • שינויים בתיאבון ובדפוסי השינה.
  • פגיעה בקואורדינציה ובשיפוט שפוי.
  • בחילה והקאה.
  • אישונים מורחבים.
  • הזעה וצמרמורת.

השפעות ארוכות טווח של תרופות יכולות להיות חמורות יותר וכוללות:

  • מחלות לב וכלי דם.
  • בעיות נשימה.
  • נזק לכבד ולכליות.
  • בעיות במערכת העיכול.
  • בעיות בתפקוד המיני ובפוריות.
  • אובדן זיכרון ופגיעה קוגניטיבית.

שימוש בסמים יכול גם להגביר את הסיכון למחלות זיהומיות כגון HIV והפטיטיס C; שימוש בסמים בהזרקה, בפרט, עלול להוביל להתפשטות של מחלות אלו בשל שימוש במחטים לא סטריליות.

התמכרות לסמים

אחד הנזקים הגדולים ביותר של השימוש בסמים הוא ההתמכרות לסמים, פיתוח תלות פיזית ורגשית בסם. ההתמכרות מביאה לכך שהמכור לא משתלט על הדחף לצרוך את הסם, אף על פי שהוא יודע שזה מזיק לו מאוד. ככל שהאדם צורך יותר סמים, ההתמכרות לסמים רק הולכת וגוברת, מפני שהחומרים הפסיכו־אקטיביים הפעילים בסמים משנים את הדפוסים הקיימים במערכת העצבים שבמוח.

על פי רוב, לאחר תקופה מסוימת של שימוש בסמים – המוח והגוף מתרגלים כבר לכמות, וכדי להגיע לאותן "אופוריה" והנאה המכור צריך להגדיל את המינון של הסם. ההתמכרות לסמים מביא את האדם להפוך ל"שבוי" של הסם, מפני שהוא לא יכול להפסיק לצרוך אותו בכוחות עצמו, והוא חייב לפנות למרכז גמילה מהימורים.

מנת יתר

לא נחמד לדבר על זה, אבל חשוב מאוד לדעת:

מנת יתר מתרחשת כאשר אדם צורך יותר סמים ממה שגופו יכול להתמודד. מנת יתר יכולה לגרום למגוון של תסמינים, כולל קשיי נשימה, בלבול, התקפים, אובדן הכרה ואפילו מוות.

לסיכום: מה סמים עושים למוח ולגוף?

לסמים יש השפעה עמוקה על המוח והגוף, והם יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך. ההבנה מהו הנזק העצום שיוצרים הסמים חיונית במניעת התמכרות ובהבנה שמכור חייב לפנות לגמילה. התמכרות לסמים היא מחלה כרונית, הדורשת טיפול מקיף ומקצועי, אצל בעלי מקצוע בלבד.

אם אתם או יקיריכם זקוקים לגמילה מאלכוהול, גמילה מסמים, גמילה מהימורים או מכל התמכרות אחרת, צרו קשר בהקדם ונלווה אתכם יד ביד בתהליך טיפול בהתמכרויות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
לסמים יש השפעה עמוקה על המוח והגוף. הם יכולים לייצר הנאה עזה, לשנות את מצב הרוח שלנו וליצור בריחה זמנית מהמציאות. עם זאת, להשפעות אלו יש מחיר. סמים עלולים לגרום לנזק פיזי ונפשי, כולל התמכרות לסמים ואפילו למוות. ההבנה כיצד סמים משפיעים על המוח והגוף חיונית כדי לפעול למניעת התמכרויות וקידום המאבק בהם. אז איך סמים משפיעים? הלכנו לשאול את צוות המומחים של 'רטורנו', עמותה למניעה ולטיפול בהתמכרויות המפעילה את מרכז הגמילה המפורסם:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן