חיפוש
Close this search box.

יצירת סביבה תומכת: 10 טיפים לסביבתו של המכור

סביבה תומכת

התמכרות, מכל סוג שהיא, משפיעה לא רק על האדם הנאבק בה, אלא גם על בת הזוג של המכור, על משפחתו ועל חבריו. אמנם תמיכה במכור, במיוחד אם מדובר במכור שהסתיר את ההתמכרות ממשפחתו, יכולה להיות מורכבת וקשה, אבל היא חיונית להצלחתו ארוכת הטווח של תהליך טיפול בהתמכרויות, כפי שניתן לקרוא במאמר: "רק ביחד זה עובד – יצירת סביבה תומכת למטופל בתהליך גמילה". במאמר זה ניתן כמה טיפים לבני משפחה וחברים, שיסייעו לכם להיות סביבה בריאה למכור:

1. לימדו את הנושא

ככל שתבינו טוב יותר מהי התמכרות, ממה היא נובעת וכיצד מטפלים בה ונגמלים ממנה – תבינו יותר טוב מה עובר על המכור, ממה הוא סובל ולמה בכלל הוא נפל להתמכרות שהורסת לו ולכם את החיים. אתם לא צריכים להפוך מומחים למאבק בהתמכרויות, אבל אם רק תקשיבו קצת, או תקראו מספר מאמרים בבלוג של רטורנו – תהיו חכמים ומסייעים יותר.

2. היו פתוחים

תהיו מתחשבים, אבל תתרגלו עם המכור הנגמל תקשורת פתוחה וכנה. שתפו אותו במה שהרגשתם אתם בגלל ההתמכרות, ובקשו ממנו שיעשו אותו דבר. שיח שכזה, שיגיע בצורה עדינה ורגישה, יעביר למכור את המסר שהוא יכול לדבר איתכם על כל דבר, מה שמוביל ישירות להמלצה הבאה:

3. אל תבקרו ותשפטו

הכי קל לשפוט ולבקר את המכור. משפטים כמו: "אתה אדם מוצלח, איך נפלת לזה?", או "אתה יודע שהרסת לי את החיים?", הם מתכון בטוח לעורר רגשות אשמה ובושה, ולהסיג אחורה את המכור; הוא מלקה את עצמו מספיק, אין צורך שתלקו אותו גם אתם. אל תבקרו ותשפטו את התנהגויותיהם בעבר, התמקדו בהתקדמות ובהצלחות שלהם.

4. שנו את האווירה

בית לחוץ עלול לגרום להידרדרות חוזרת של הגמול אל ההתמכרות ממנה סבל. נסו לשפר את מצב הרוח בבית, פעלו להסרת הטריגרים שהובילו להתמכרות, איכלו בצורה בריאה ועודדו את המכור להשקיע בפעילות גופנית ובתחביבים האהובים עליו.

5. כבדו את הגבולות

למרות שזה לא קל, חשוב לכבד את הגבולות והפרטיות של יקיריכם, גם כשאתם תומכים בהחלמתם. הימנעו מלחטט או לנדנד להם לגבי ההתקדמות שלהם, ותנו להם את המרחב שהם צריכים כדי להתמקד בתהליך הגמילה.

6. חפשו תמיכה בעצמכם

להכיל מכור יכולה להיות משימה קשה מאוד, ואין סיבה שתעברו את זה לבד. תדאגו גם לעצמכם לטיפול אצל איש מקצוע בתחום בריאות הנפש, ואם אין באפשרותכם – מצאו לעצמכם כתף שאפשר להישען עליה ולפרוק מעט מהמשא המוטל על כתפיכם.

7. יש התקדמות? תחגגו!

החלמה היא מסע, וחשוב לחגוג את הניצחונות הקטנים שבדרך. בין אם זה שבוע, חודש או שנה של ניצחון על ההתמכרות, הקדישו זמן לזהות את ההישגים של יקיריכם ולחגוג אותם בצורה צנועה. הדבר ידבן את המטופל, וישמור על המוטיבציה והמחויבות שלו להחלמתו.

8. כבדהו וחשדהו

אמנם, כפי שציינו קודם, יש לאפשר למכור עצמאות מלאה, ואין לחטט לו בחיים, אבל כן חשוב לעקוב ולפקח במידת מה על הנעשה, במיוחד אם מדובר בקטין. יש לוודא שההתנהלות הפיננסית תקינה, ולהרחיק את המכור מדברים שעלולים לגרום להתמכרות לצוף.

9. לכו יד ביד

לכו יד ביד, לא ראש בראש. הכי קל לאסור הכל, אבל צריך לשבת עם המטופל בצורה מסודרת, ולבנות דרך מסודרת לחזרה לחיים נורמליים. הושיטו יד, ותנו לו את התחושה שאתם לצידו,  ולא תנטשו אותו.

10. שלחו את המכור לטיפול מקצועי

זה אולי מובן מאליו, אבל כדי שיהיה ברור – הדבר החשוב ביותר להוצאת מכור ממעגל ההתמכרות הוא ללכת לטיפול מקצועי לגמילה מהתמכרויות במכון לגמילה מהתמכרויות רשמי ומקצועי. חשוב מאוד לפנות לאיש מקצוע מוסמך, כי רק כך תוודאו שיקיריכם יקבלו את הטיפול האמיתי שהם ראויים לו. אל תנסו לטפל בבית, והיזהרו מנפילה לרשתם של נוכלים מומחים, שרק מחכים לדוג אנשים נואשים שפונים אליהם.

אם אתם או יקיריכם זקוקים לגמילה מאלכוהול, גמילה מסמים, גמילה מהימורים או מכל התמכרות אחרת, צרו קשר בהקדם ונלווה אתכם יד ביד בתהליך טיפול בהתמכרויות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות, מכל סוג שהיא, משפיעה לא רק על האדם הנאבק בה, אלא גם על בת הזוג של המכור, על משפחתו ועל חבריו. אמנם תמיכה במכור, במיוחד אם מדובר במכור שהסתיר את ההתמכרות ממשפחתו, יכולה להיות מורכבת וקשה, אבל היא חיונית להצלחתו ארוכת הטווח של תהליך טיפול בהתמכרויות, כפי שניתן לקרוא במאמר: "רק ביחד זה עובד – יצירת סביבה תומכת למטופל בתהליך גמילה". במאמר זה ניתן כמה טיפים לבני משפחה וחברים, שיסייעו לכם להיות סביבה בריאה למכור:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן