חיפוש
Close this search box.

קנאביס: כל השאלות שרציתם לשאול

קנאביס

תעשו רגע ניסוי. צאו מהמסך, תעברו לשורת החיפוש ותכתבו "האם קנאביס". מיד יקפצו לכם מלא אפשרויות להשלמה אוטומטית, ולא משנה על מה תלחצו – תקבלו שפע של מידע, שרובו שגוי לחלוטין וממומן על ידי חברות למכירת קנאביס, שהמטרה שלהן היא שתצרכו כמה שיותר קנאביס.

אחרי שראינו עד כמה התחום פרוץ ומלא במידע שקרי ומוטעה, החלטנו לכתוב לכם מאמר מקצועי שבו נרכז את התשובות לכל השאלות הנפוצות בנוגע לקנאביס. לא תמצאו כאן ייעוץ רפואי או משפטי, אבל כן תמצאו מידע מסודר ומונגש מ'רטורנו', עמותה ללא מטרות רווח, שיעשה לכם קצת סדר בבלגן:

מה זה קנאביס?

הקנאביס הוא סם פסיכואקטיבי שאינו חוקי בישראל, המופק מחלקים שונים של צמח הקנאביס. הקנאביס מכיל מאות תרכובות, שלכל אחת מהן השפעה שונה. עישון הסם מביא להשפעה שאורכת מספר שעות, והיא מתוארת כמעצימת תחושות (לטוב ולרע) ומעוררת דמיון פורה. תחת השפעת הקנאביס מצטמצם תחום התודעה: המושפע עשוי להתרכז בדבר אחד ולשכוח לחלוטין מהעולם שסביבו. שימוש מופרז בסם עלול להוביל להתמכרות לסמים.

מהן ההשפעות של הקנאביס לטווח המיידי?

חלק מההשפעות קצרות־הטווח של שימוש בקנאביס הן שינוי במצב התודעה ובמצב הרוח (תחושת "היי", שמחה, אופוריה ושחרור עכבות); גירויים חושיים מוגברים; עיוות תפיסות הזמן והמרחב; יובש בפה; דופק מהיר; אדמומיות בעיניים (בשל התרחבות כלי הדם) ואישונים מורחבים; תיאבון מוגבר; ירידה ביכולת הקואורדינציה ובריכוז; תחושות נמנום ועייפות, ועוד. השימוש יכול להביא גם לתחושות שליליות, כמו חרדה, מחשבות פרנואידיות ואובדניות ותחושות פאניקה ואיבוד שליטה. עם זאת, ההשלכות ארוכות הטווח של ההתמכרות לסמים הן קשות הרבה יותר.

האם קנאביס פוגע בריאות? האם קנאביס מסוכן כמו סיגריות?

כן. ישנה הנחה רווחת בקרב הציבור שעישון קנאביס הוא בטוח יותר מעישון סיגריות, אך בפועל – המרכיבים הנלווים של עשן הסיגריה ושל עשן הקנאביס הם זהים לחלוטין, ומחקרים ארוכי שנים בתחום אף מראים שעישון קנאביס מסוכן לריאות יותר מעישון סיגריות רגילות, למרות שבדרך כלל צרכני קנאביס מעשנים בתדירות נמוכה יותר ממכורים לסיגריות רגילות. ייתכן שהסיבה לכך היא שנמצאה נטייה להתחיל לעשן סיגריות רגילות בקרב משתמשים לא-מעשנים שהחלו טיפול בקנאביס רפואי.

אנחנו מודעים לכך שעישון סיגריות גורם למחלות ריאות כרוניות (כמו נפחת הריאות, שמובילה לחסימת דרכי הנשימה) ולסרטן הריאות, שניים מגורמי התמותה המובילים בעולם, אבל חשוב להבין שהסיכוי לפתח מחלות ריאה שונות מעישון קנאביס זהה לחלוטין לסיכוי לפתח את אותן מחלות כתוצאה מעישון סיגריה רגילה. תשאלו את צרכני הקנאביס, ותשמעו שעישון קבוע של הסם גורם לאותם שיעול כרוני וייצור ליחה שיוצרת סיגריה רגילה.

האם קנאביס פוגע במוח? האם קנאביס פוגע בזיכרון ובריכוז?

כן. קנאביס פוגם ביכולות למידה, כמו גם בזיכרון ובריכוז. השימוש בקנאביס מוביל לירידה ביכולת הזיכרון של פריטים חדשים, בכושר הלימוד של דברים חדשים ובפונקציות אינטלקטואליות וקוגניטיביות רבות נוספות. ככל שהמכורים הם צעירים יותר, הירידה ביכולות החשיבה והזיכרון הם משמעותיות יותר, ויותר בלתי־הפיכות.

המחקרים הרפואיים טוענים כי תופעות אלו מתרחשות כנראה בשל פגיעה בהיפוקמפוס (החלק במוח שאחראי על הזיכרון ועל כושר הלמידה) שנגרמת בגלל החומרים הפעילים בקנאביס. חשוב לציין שבעיות אלה יכולות להפוך לבלתי הפיכות ולהימשך גם לאחר הפסקת השימוש בסם.

האם משתמשים בקנאביס מרוויחים פחות?

מפתיע, אבל כן. מחקרים גילו כי שימוש בקנאביס מגביר את הסיכון לפיטורין, וכי גם בעת העבודה – אנשים המשתמשים בקביעות בקנאביס משתכרים פחות מאלו שאינם משתמשים בסם. המחקרים הסבירו זאת וגילו כי השימוש בקנאביס גורם לעובדים להיות מחויבים פחות בצורה משמעותית למקום עבודתם, מה שמוביל ישירות לירידה בשכרם.

האם קנאביס גורם לסרטן?

כן, מחקרים העלו כי שימוש בקנאביס עלול להכפיל את הסיכוי לחלות בסרטן הריאות והוא אף מגביר את הסיכון לסרטן האשכים.

האם קנאביס פוגע בכבד?

לא נערכו מחקרים קליניים בנושא. הכבד הוא המפעל הכימי של הגוף שלנו. הוא אחראי, בין היתר על חילוף חומרים כמו נטרול רעלים, יצירת מולקולות של חלבונים, פירוק תאי דם אדומים, ייצור הורמונים ועוד. חלק מהמאמרים המקצועיים קבעו במפורש, בעקבות ניסויים שערכו, כי קנאביס פוגע בכבד, אבל אחרים טענו כי על פי תוצאות המחקר לא ניתן לדעת בבירור האם קנאביס פוגע בכבד.

האם קנאביס מוריד לחץ דם?

לא נערכו שום מחקרים קליניים בנושא. אם תחפשו בעצמכם את השאלה הזו בגוגל, תראו שישנם כאלו שטוענים שקנאביס אכן מוריד לחץ דם, אך מחקרים האלו הם מחקרים לא־אובייקטיביים שנערכו על ידי חברות להפצת קנאביס, שמטרתן הישירה היא לנסות "לדחוף" את הקנאביס ככלי טיפולי בכל מצב.

מחקרים מקצועיים בלתי־תלויים שכן נערכו בתחום מעלים כי לא ניתן לקבוע בוודאות האם קנאביס משפיע לחיוב או לשלילה על לחץ הדם.

לשאלות נפוצות נוספות, פנו למאמר ההמשך: "קנאביס: עוד שאלות שרציתם לשאול".

לסיכום:

קנאביס זה אולי נחמד, אבל הוא סם מסוכן, וגמילה מסמים קלים היא לא קלה יותר מגמילה מסמים קשים.

אם אתם או יקיריכם סובלים מהתמכרות לסמים, צרו קשר, ונלווה אתכם יד ביד בתהליך טיפול בהתמכרויות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
תעשו רגע ניסוי. צאו מהמסך, תעברו לשורת החיפוש ותכתבו "האם קנאביס". מיד יקפצו לכם מלא אפשרויות להשלמה אוטומטית, ולא משנה על מה תלחצו – תקבלו שפע של מידע, שרובו שגוי לחלוטין וממומן על ידי חברות למכירת קנאביס, שהמטרה שלהן היא שתצרכו כמה שיותר קנאביס. אחרי שראינו עד כמה התחום פרוץ ומלא במידע שקרי ומוטעה, החלטנו לכתוב לכם מאמר מקצועי שבו נרכז את התשובות לכל השאלות הנפוצות בנוגע לקנאביס. לא תמצאו כאן ייעוץ רפואי או משפטי, אבל כן תמצאו מידע מסודר ומונגש מ'רטורנו', עמותה ללא מטרות רווח, שיעשה לכם קצת סדר בבלגן:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן