חיפוש
Close this search box.

קנאביס: עוד שאלות שרציתם לשאול

קנאביס

לאור הצלחתו של החלק הראשון של המאמר: "קנאביס: כל השאלות שרציתם לשאול", החלטנו לכתוב עבורכם מאמר המשך בנושא, מאמר מקצועי נוסף שבו נרכז את התשובות לכל השאלות הנפוצות בנוגע לקנאביס.

כפי שציינו במאמר הראשון, לא תמצאו כאן ייעוץ רפואי או משפטי, אבל כן תמצאו מידע מסודר ומונגש מ'רטורנו', עמותה ללא מטרות רווח, שיעשה לכם קצת סדר בבלגן:

האם קנאביס זה ממכר?

כן. כמו כל סם אחר, גם קנאביס הוא ממכר, וכפי שידוע לכם – גמילה מסמים קלים יכולה להיות קשה לא פחות מגמילה מסמים קשים.

כמה זמן קנאביס שורד בדם ובשתן?

התשובה לשאלה זו משתנה בהתאם לסם שנעשה בו שימוש; סמים כמו מורפיום, הרואין, LSD ואקסטזי לא ייצאו ממחזור הדם כבר כתוך 12 שעות מזמן השימוש, אבל יופיעו בשתן גם לאחר 3–6 ימים מעת הצריכה.

שרידיו של הקנאביס, לעומת זאת, הם העמידים ביותר בגוף ביחס לסמים האחרים: שרידי הקנאביס יופיעו אפילו לאחר שבועיים בעת בדיקות דם, ועד כחודש בבדיקת שתן, שהיא הבדיקה המשטרתית הנפוצה והרגילה. עם זאת, פרקי זמן אלו רלוונטיים בעיקר עבור משתמשים מזדמנים, אך בגופם של משתמשים "כבדים" שרידי הקנאביס יכולים להופיע גם חודשים ארוכים לאחר השימוש האחרון.

האם קנאביס מסוכן בהריון? האם קנאביס חודר שליה?

בוודאי. THC (טטראהידרוקנאבינול, המרכיב הפסיכואקטיבי המרכזי בצמח הקנאביס) עובר בקלות ממחזור הדם של האם אל העובר דרך השליה. כמו כן, החומר הפעיל עובר גם לחלב האם, ונשאר בו למשך כשבוע מאז צריכתו. 

לאור העדויות המשמעותיות על פגיעה אפשרית של קנאביס בעובר בעת ההריון, וההשפעות השליליות שיש לו על התפתחות הילד לאחר מכן (מחקר משנת 2015 מצא שצריכת קנאביס על ידי אמהות בהריון תואם לפגיעה בהתבגרות המוחית של ילדיהן), ממליץ ה-ACOG (איגוד הגינקולוגים והמיילדות האמריקאי) שלא לצרוך קנאביס בזמן ההריון וההנקה. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ להשתמש באמצעי מניעה נגד הריון בזמן טיפול בקנאביס רפואי, ולהמשיך את השימוש בהם במשך שלושה חודשים לפחות לאחר הפסקת הצריכה.

האם קנאביס פוגע בפוריות? האם סמים פוגעים בפוריות? האם קנאביס פוגע באיכות הזרע?

כן. קנאביס עלול לפגוע בפוריות האישה והגבר; במחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת American Journal of Epidemiology ובדק 1,215 גברים מדנמרק, נמצא שקנאביס מוריד את ספירת הזרע בכ-29% למשך שלושה חודשים מעת השימוש, ועל כן יכול לתרום לאי-פוריות בגבר. מחקרים נוספים טענו כי קנאביס מוריד את רמת הטסטוסטרון, ויתכן כי לשימוש ממושך ובמינונים גבוהים קיימת השפעה על פוריות הגבר. כך גם מחקר מ-2006, שבדק פוריות אצל 221 זוגות בטיפולי פוריות, גילה כי מספר הביציות הבריאות של נשים שעישנו קנאביס בצורה קבועה נמוך ב-25% מאצל אלו שלא צרכו את הסם כלל.

האם קנאביס מרזה?

לא. כפי שכבר כתבנו במאמר המפורט "למה סמים מרזים?", סמים לא באמת מרזים. לפעמים שימוש בסמים יכול להוביל לירידה זמנית ולא בריאה במשקל, עקב בעיות בחילוף החומרים ובספיגת הקלוריות בגוף, או עקב השימוש בסמים מדכאי תיאבון. 

השימוש בקנאביס, לעומת זאת, גורר אחריו את ה"מאנצ'יז" המוכר, שבעקבותיו צרכני קנאביס רבים מעלים במשקל. במקביל, השימוש בקנאביס, בדרך כלל, מביא לירידה בפעילות הספורטיבית של הגוף, ולעלייה במשקל הנגררת.

האם קנאביס פוגע בתפקוד המיני?

כן. מחקרים חשפו כי שימוש בקנאביס פוגע בזקפה, מפני שיש לו אפקט מדכא על חלק מהקולטנים הנמצאים ברקמת האיבר. מחקרים אלו אף טוענים כי לצרכנים קבועים של קנאביס יש פי 3 יותר הפרעות בזקפה ובתפקוד המיני השוטף מאשר לאנשים שאינם משתמשים בקנאביס. כמו כן, כל המחקרים, ללא יוצאים מן הכלל, קבעו כי ככל שצריכת הקנאביס גדולה יותר – החשק וההנאה המינית קטנים יותר.

האם קנאביס גורם לדיכאון? האם קנאביס גורם למחלות נפשיות?

על פי המחקרים המקיפים, קנאביס אכן עלול לגרום לבעיות נפש רבות:

  • שימוש בקנאביס מגביר את הסיכון לפתח סכיזופרניה, חרדה, דיכאון והפרעות פסיכוטיות אחרות.
  • שימוש בקנאביס מגביר את הסיכון להופעתן של מחשבות אובדניות ואת הסיכון לפיתוח הפרעה דו־קוטבית (מאניה דיפרסיה).

האם מותרת נהיגה תחת השפעת קנאביס?

לא. שוטר שיש לו יסוד סביר להימצאותו של סם, יכול לעכב את הנהג למשך שלוש שעות בתחנת המשטרה, לצורך עריכת בדיקת דם לגילוי סם. סירוב לביצוע בדיקה שכזו מהווה עבירה פלילית, שעונשה יכול להגיע לפסילת רשיון הנהיגה לשנתיים. בדרך כלל, השוטר יבקש קודם כל מהנהג לבצע בדיקת נשיפה או בדיקת רוק, בדיקות שתוצאותיהן מתקבלות תוך דקות ספורות, ואם נמצא כי אכן קיימות שאריות סם – זהו חשד סביר שמאפשר לשוטר לדרוש ביצוע של בדיקות דם או שתן.

נהיגה תחת השפעת קנאביס שווה בחומרתה לנהיגה בשכרות, ולכן נהגים שנהגו כשהם תחת השפעת הסם חשופים לשלילת רישיון לתקופה של עד שנתיים, ובמקרים מסוימים גם לעונש מאסר. חשוב לציין שהאיסור על נהיגה תחת השפעת קנאביס תקף גם למי שצורך קנאביס רפואי ברישיון, והעונש עלול להיות זהה.

ולסיכום:

קנאביס זה אולי נחמד, אבל הוא סם מסוכן, וגמילה מסמים קלים היא לא קלה יותר מגמילה מסמים קשים.

אם אתם או יקיריכם סובלים מהתמכרות לסמים, צרו קשר ונלווה אתכם יד ביד בתהליך טיפול בהתמכרויות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
לאור הצלחתו של החלק הראשון של המאמר: "קנאביס: כל השאלות שרציתם לשאול", החלטנו לכתוב עבורכם מאמר המשך בנושא, מאמר מקצועי נוסף שבו נרכז את התשובות לכל השאלות הנפוצות בנוגע לקנאביס. כפי שציינו במאמר הראשון, לא תמצאו כאן ייעוץ רפואי או משפטי, אבל כן תמצאו מידע מסודר ומונגש מ'רטורנו', עמותה ללא מטרות רווח, שיעשה לכם קצת סדר בבלגן:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן