חיפוש
Close this search box.

מה ההשלכות של התמכרות?

השלכות שימוש בסמים

מהי התמכרות?

התמכרות הינה תהליך ארוך של הידרדרות, אשר מוביל בהדרגה לפגיעה בתחומים חייו השונים של המכור. המטופלים מגיעים לרטורנו לטיפול בהתמכרויות לאחר תקופה ארוכה של שימוש ולאחר שחוו פגיעות ואבדנים רבים בעקבות ההתמכרות. לרוב, הכניסה לטיפול ברטורנו נעשית לאחר שהמכור או הקרובים לו מכירים בהרס הרב שההתמכרות הותירה.

אילו השלכות קשות יש להתמכרות?

הפגיעה הראשונה והבולטת ביותר היא הפגיעה בתפקוד.

הפגיעה מתבטאת בחוסר יכולת לעמוד במחויבויות השונות (לימודים, עבודה, חיי משפחה). היכולת של המכור לקחת חלק במסגרות נורמטיביות נפגעת וכך גם המוטיבציה שלו להתמיד ולעמוד במחויבויות שאינן משרתות את ההתמכרות.
לדוגמה:
"הגעתי לרמה שלא הייתי יכול ללכת ללימודים, שהייתי בבית כל היום וישנתי כמעט כל היום ולא עשיתי שום דבר, פשוט הייתי בדירה כל הזמן … התחלתי להרגיש שאני צריך לעשות שינוי ולא ידעתי מה לעשות." (תום)

פן נוסף שנפגע בחיי המכור, הוא הפן הכלכלי.

הפגיעה בתפקוד מקשה על המכור לשמור על מקום העבודה, ועשויה לגרור ל אובדן מקור ההכנסה. ככל שההתמכרות מתמשכת ומסלימה בחומרת השימוש בסמים קשים יותר ובתדירות גבוהה יותר כך גוברת התלות של המכור בסם, והגוף דורש כמויות הולכות וגדלות של חומר כדי להגיע לאותה הרגשה. צריכת הסמים הגדלה הופכת לעסק יקר ומשפיעה על מצבו הכלכלי של המכור. השילוב של היעדר מקור פרנסה מחד וצורך הולך וגובר במימון ההתמכרות מאידך, עלול להביא להתרסקות כלכלית. 
לדוגמה:
"ככה זה נמשך ונמשך, באיזשהו שלב כבר לא יכולתי להחזיק את העסק כי הפסדתי את העסק, כי שרפתי את הכסף של העסק, אז מכרתי את העסק. את הכסף של המכירה גם בזבזתי על זה. כבר לא הייתי עובדת, הייתי יושבת בבית. עכשיו אבא שלי תמיד שילם לי שכר דירה, אז כשהוא היה מביא לי כסף לשכר דירה גם הייתי קונה בזה סמים, אז כבר לא שילמתי שכר דירה איזה שלושה חודשים, ולא עבדתי וכל היום זה רק סביב כסף." (שירי)

שירי מתארת את האובדן הכלכלי שנגרם לה בעקבות ההתמכרות. השימוש התכוף בסמים פגע ביכולת שלה לתפקד, היא נאלצה לסגור את העסק ואיבדה למעשה את מקור הפרנסה שלה. היא הייתה מכוונת אך ורק להשגת סמים וכל סכום כסף שהיה ברשותה, הופנה למימון ההתמכרות. העובדה ששירי השתמשה בכספים שהיו מיועדים לתשלום שכר הדירה, משקפת את הצורך העז שהיה לה בסמים. באותה תקופה, היא הונחתה לחלוטין על ידי הדחף להשתמש בסמים וכל צורך אחר היה כמעט חסר משמעות מבחינתה.

דוגמה נוספת:
"במהלך התקופה האחרונה של השימוש, במשך שמונה חודשים, השתמשתי בקריסטל ובהרואין שאף פעם לא נגעתי בחיים, כאילו זה היה הרס טוטאלי, קריסטל והרואין. הימרתי באינטרנט, שרפתי 2 מליון שקל בשלושה חודשים, את כל החסכונות שלי ועוד אני בחובות לא משמעותיים, אני חייב כאילו עוד איזה 100 אלף שקל… "(דויד)

דויד מתאר את האופן שבו הסם עלול להשפיע על מצב התודעה. בעקבות השימוש בהרואין, הוא נכנס לסחרור והרגיש תחושות של אומניפוטנציה (כל יכול). הוא מתאר מצב של מעין מאניה, אשר גרם לו להשקיע סכומי עתק בהימורים ולשקוע בחובות כבדים. ההתמכרות מתאפיינת בעיסוק הולך וגובר במושא ההתמכרות, ובצמצום מידת העניין והאנרגיה שמופנים ומושקעים בתחומים אחרים בחיים. כל מה שלא משרת או מקדם את ההתמכרות, הופך לבלתי רלוונטי בעיני המכור. הדבר מביא לפגיעה משמעותית במערכות יחסים בינאישיות ולירידה ניכרת בעניין של המכור במערכות יחסים וביכולת שלו לשמר אותן.

השלכה חמורה ביותר שיש להתמכרות היא הסתבכות בפלילים!

רבים מהמכורים (בעיקר בני הנוער) פונים לפעילות פלילית על מנת לממן את הסמים, כשלרוב זה מתחיל בגניבה מהמשפחה ומתפשט לביצוע מגוון עבירות נוספות (גניבה, סחר בסמים, פריצה). לא פעם ולאם פעמיים על מנת לממן את העלויות הגבוהות של הסמים או לשלם לסוחרי הסמים נאלצים המכורים לפנות בעל כרחם לפעילות פלילית.

השלכה נוספת: פגיעה במערכות יחסים.

מטופלים ברטורנו מתארים את האופן שבו ההתמכרות פגעה בעניין שגילו בסובבים אותם וביכולתם להקדיש לאחרים תשומת לב.
לדוגמה:
"לא הייתי יכול להיות כנה עם אנשים כל כך, זה דבר אחד, דבר שני, אני גם לא הרגשתי כמו שהייתי יכול להיות כל כך קרוב לאנשים, אני לא יודע אם זה היה חלק מההתמכרות או בגלל ההתמכרות, אבל כן אני הרגשתי שאני לא צריך אנשים כל כך, יש לי את הסמים, הכול יהיה בסדר, אנשים יכולים לצאת מהחיים שלי וגם לנסוע ודברים כאלה ואני אהיה בסדר, רק אם יהיה לי את הסמים שלי". (תום)

תום הרגיש שהסם מספק לו את כל הצרכים הרגשיים, לא היה לו צורך במערכות יחסים בינאישיות. הסם גרם לו להתכנס אל תוך עצמו והוא התקשה לבסס מערכות יחסים משמעותיות ולהתקרב לאנשים.
דוגמה נוספת:
"כאילו כל החיים שלי היו סביב השתייה ובעצם זה לא חיים, כל הזמן הייתי מעגל פינות רק כדי שאני אספיק לשתות כאילו דברים שהייתי צריך לעשות, הייתי אומר זה לא דחוף, לא דחוף. אפשר לדחות את זה או אם יש קניות, אשתי יכולה להסתדר לבד, היא לא צריכה אותי שם. כל הזמן לנסות למצוא פיתרון קל שייתן לי את הזמן שלי לשתות…
זה אומר שאני לא מצליח לעשות מה שצריך לעשות כדי לנהל בית, בגלל שאני מחפש קיצורים או כל מיני דברים. רק בגלל שאני רוצה לשתות. ולא עוזר לבן שלי כמו שאני חייב בתור אבא לעזור לו וכל זה בגלל השתייה שפשוט אני לא נמצא שם בשביל אף אחד."
(שון)

מתיאורו של שון עולה, כי התלות שפיתח באלכוהול פגעה בעניין שלו בבני משפחתו. ההתמכרות לאלכוהול הייתה אצלו במקום הראשון וכל מרצו הוקדש לסיפוק הצורך שלו לשתות. העיסוק הבלתי פוסק בהתמכרות לא הותיר בו פניות רגשית ופיזית לסובבים אותו, והוא לא העניק תשומת לב לאשתו ולילדיו. בני משפחתו של המכור סובלים במקרים רבים מפגיעות עקיפות רבות כתוצאה מההתמכרות.

הפגיעה בתפקוד והאובדן הכלכלי משפיעים עליהם באופן ישיר ופוגעים באיכות חייהם. מכורים מתקשים למלא אחר חובותיהם המשפחתיות, במקרה של שון, ילדיו לא זכו ליחס והכוונה מצידו. כמובן שלמכור בדרך כלל גם את את הפניות הרגשית לפנות לעזרה ולפנות למכון גמילה מהימורים או מהתמכרויות.

לסיכום: מה ההשלכות של שימוש בסמים?

לשימוש בסמים יכולות להיות השלכות רבות וקיצוניות. כמובן שזה משתנה בהתאם לנסיבות ושונה מאדם לאדם, אבל אלו כמה דוגמאות להשלכות קיצוניות שרבים מהמכורים סובלים מהם:

  • פגיעה בתפקוד
  • פגיעה במצב הכלכלי
  • הסתבכות בפלילים
  • פגיעה במערכת היחסים

ברטורנו – מרכז גמילה מסמים ומהתמכרויות אנו עוזרים למטופלים להתמודד עם האמת, לראות את עצמם כפי שהם ומושיטים להם יד ליציאה לדרך חדשה!

כל מכור סובל מהשלכות שליליות. ההתמכרות הופכת לחלק מהחיים ומשפיעה על כל שלב ושלב שלהם ולכן ההשלכות השליליות קיימות תמיד.

קיימות מגוון רחב של השלכות שליליות בראשם אובדן תפקוד, איבוד מערכות יחסים, הסתבכות בפלילים וסיבוכים כלכליים.

בהחלט! ברטורנו חלק גדול מהצוות הם מכורים לשעבר שעברו תהליך גמילה מסמים והיום נקיים לחלוטין.

לצערינו בהחלט כן, השימוש בסמים מגביר את הסיכון לאובדנות, דיכאון ועוד מגוון בעיות נפשיות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן