חיפוש
Close this search box.

טיפול באמצעות כלבים

טיפול באמצעות כלבים
טיפול באמצעות כלבים

מידע על טיפול באמצעות כלבים

הטיפול בעזרת בעלי חיים ברטורנו נעשה בקבוצות טיפוליות המתקיימות אחת לשבוע: גם בבוגרים וגם בנוער. בכל מפגש המטופלים מוזמנים להכיר חיה /יות , להחזיק וללטף או לצפות בהתנהגותן.

התכנים הרגשיים שהקבוצה עוסקת בהם בכל מפגש מתעוררים בעקבות הצפייה בחיה והכרות עם אורחות חייה ומנגנוני ההתמודדות שלה, או עם ארוע מסויים שקשור אליה (כמו לדוגמא: גור שננטש והצילו אותו, כלב שעבר התעללות, תוכי שתולש לעצמו נוצות) . תכנים אלו מעובדים ע"י כתיבה, שיחה, יצירה ואמצעים השלכתיים נוספים.

המטופלים מזדהים עם החיות ודרכם מוצאים פתח להתחבר לכאבים וזכרונות של עצמם – ולפעמים לפרוץ לראשונה את המעגל ההרסני של הכחשה ובריחה מהרגש להתמכרות.

לדוגמא: בשיחה על התוכי, אחת הבנות אומרת שהוא היה מדוכא מאוד בגלל שבת הזוג שלו מתה. ההזדהות איתו מאפשרת לה להבין עד כמה הכחישה את הנזק שהשימוש באלכוהול גרם לה ולמשפחתה, ועל כך שהגיעה למצב שלא רצתה בכלל לחיות : "הייתי בבורות הכי שחורים של הייאוש, הבנתי שאני צריכה להפסיק עם השתייה רק כאשר ראיתי מה אני גורמת להורים שלי – כמה סבל וכאב…"

בהזדמנות אחרת, ראינו בקבוצה איך הארנבת בוחרת להיות עם זכר ארנב אחר ולא עם הארנב הקבוע שהיה בן הזוג שלה. אחד מהמטופלים ראה זאת והתמלא בעצב גדול ונראה נסער ומוצף רגשית. בתשובה לשאלה "מה הארנב מרגיש?" הוא אומר שמאוד קשה לו כי ה"אשה" שלו הלכה לארנב אחר.

בזכות ההזדהות עם הארנב הזכר הוא מדבר על תחושות של עלבון ובגידה, וזה מאפשר לו לספר לראשונה בקבוצה על כך שבת הזוג שהייתה לו עזבה אותו והתחתנה עם בחור אחר. אומר שלא הסכים לגעת בכאב הזה בעבר ולכן התחיל להשתמש בכדי לברוח מהרגש. בעקבות השיחה שנוצרה סביב הארנב, הוא מבין  שרק אם יסכים לגעת בכאב הזה בטיפול, יוכל להפסיק לברוח ולהזיק לעצמו.

בנוסף על קבוצות הטיפול, חלק מהערך הטיפולי של בעלי החיים בקהילה נובע מהאחריות שהמטופלים לוקחים על הטיפול היומיומי השוטף בפינת החי. אחריות זו כוללת האכלה, ניקיון ודאגה לרווחתן של החיות. המטופלים שעושים תפקיד זה מקבלים חיזוק משמעותי ליכולתם לקחת אחריות וחוויות הצלחה חשובות התורמות לשיפור הדימוי העצמי שלהם ולשיקום היכולת לראות בעצמם אנשים טובים ותורמים לחברה.

אחד מהמטופלים שהצליח לטפל במסירות בבעלי החיים בפינת החי סיפר:  "כשהייתי ילד עבדתי באורווה. הייתי לוקח קלשון ודוקר את הרגליים האחוריות של  הסוס… רציתי וחיכיתי שיבעט, וכשהיה בועט זה היה מרגיע אותי. היום חשוב לי להוכיח לעצמי דרך החיות שאני לא אדם שמתעלל, אלא שאני עצמי הייתי קורבן להתעללות והוצאתי את התסכול שלי  על חיות חסרות אונים  "

מטופלת אחרת הייתה אחראית על פינת החי למשך תקופה אמרה בסיכום תקופה זו: "במקום לשבת בצד מפחד שלא אצליח ומרוב שלא האמנתי העצמי – לקחתי על עצמי כן לנסות לקחת אחריות והבנתי שאני יכולה להצליח אם אני נותנת מהלב אפילו אם יש כמה פשלות. גיליתי שאני יכולה לקחת מקום ואחריות"

כמו כן הקשר בין המטופלים לחיות ושהייתם בפינת החי בזמנם הפנוי, מסייע להם למצוא רגעים של רגיעה ונחמה, להתחבר לאפשרות לחוות רוך, אהבה ונתינה – לפעמים אחרי שנים של הסתייגות מקשר, או מעורבות בקשרים פוגעים. כדברי אחת מהמטופלות :  "הגעתי לרטורנו מאוד חסומה ומנותקת רגשית – דרך החיות הצלחתי להרגיש את הרגשות שלי, לדעת שהם קיימים, להתחבר אליהם, יותר להבין רגשות ולדבר עליהם. הבנתי שבתוך כל המכלול שלי יש המון רגשות שבאים לידי ביטוי באמצעות החיות החוצה לקבוצה ועוד…"

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן