חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתי פעולה אובססיבית מוגדרת התמכרות?

פיתוח אובססיה

שמעתם פעם אנשים אומרים אני אובססיבי למאכל הזה, או אובססיבי לתוכנית הזאת? אובססיה והתמכרות נשמעות לנו לפעמים כקשורות מעט אחת לשניה, גם ההתמכרות וגם התנהגות אובססיבית הם פעולות בלתי נשלטות שחוזרות על פעולה מסוימת גם אם היא נוגדת את רצון בעליה או מפריעה לחיי היומיום, אז מה ההבדל ביניהם? כנסו איתנו לעומק המאמר ויחד נבין מה ההבדל.

כיהודים נענה בשאלה, האם ישנה התמכרות לשטיפת ידיים עשרות פעמים ביום, או האם ישנה התמכרות לבדוק שוב ושוב האם שכחנו לסגור את דלת הבית? התשובה היא כמובן שלא, התמכרות היא לא אובססיה, אובססיה היא לא התמכרות, נכון אמנם הפעולה המעשית – הטכנית זה דומה. האדם המתמכר עושה את מעשיו בדומה לאדם אובססיבי ויהיו שיקראו לזה "אובססיבי" לפעולה זו, אך ההבדל ביניהם הוא גדול, ואין קשר לא מבחינת פיזיולוגית ולא מבחינה נפשית.

אז מה ההבדל בין אובססיה להתמכרות?

 אובססיביות היא לחזור על פעולה מסוימת כדי להרגיש בטוחים ב100% במה שעשינו, לדוגמא לחזור מספר פעמים לבית לבדוק האם סגרנו את הדלת, או האם כיבינו את המזגן וכדו'. בפעילות האובססיבית האדם נמצא במצב של חששות מתמידות וספקות האם אכן עשה פעולה חשובה מסוימת או לא ולכן הוא חוזר עליה שוב ושוב, עד כדי קושי  להפסיק או לשלוט בה.

אבל בהתמכרות סיבת החזרה על הפעולה היא לא כדי להרגיש ביטחון, אלא הגוף צורך שוב ושוב את ההנאה או את החומר המרגיע, מבחינת פיזיולוגית הגוף מרגיש שהחומר נותן לו הנאה או מעלה לו את הדופמין במוח ולכן הגוף דורש את זה עוד ועוד עד אין סוף.  

נסכם את זה במספר מילים פשוטות, האובססיבי חוזר על הפעולה כדי להרגיש "בטוח", המתמכר חוזר על הפעולה כדי לקבל "הנאה" שהגוף דורש. 

אז מתי "פעולה אובססיבית" מוגדרת כהתמכרות?

אז איך נאבחן אם אנחנו פשוט לוקים באובססיה או בהתמכרות, האם אכילת היתר היא אובססית או שהיא סתם התמכרות לאוכל, התשובה פשוטה אם מטרת הצריכה היא כדי להרגיש הנאה, והצורך הוא רגשי אזי בדרך כלל זאת התמכרות, אבל אם הצריכה היא לא בשביל צורך רגשי, כי אם הרגשת ביטחון, אזי זו בדרך כלל אובססיה. לדוג' במקרה אכילת יתר יתכן שאדם שחווה רעב קשה במשך חייו, יהיה אובססיבי לאכילת יתר כדי להרגיש ביטחון שהוא שבע מספיק.

אבל גם אם אנחנו אכן "אובססיבים" למאכלים מסוימים או לחומרים מסוימים מתי נדע שאנחנו כבר מוגדרים ממש כמכורים?

אז בדרך כלל אבחון של אדם הסובל מהתמכרות נקבע על פי שבעה קריטריונים. אם הנבדק עומד בשלושה מתוכם, הוא מוגדר כ"אדם מכור" ועליו לפנות לעזרה בצורה מיידית.

  • האדם המכור מפתח סבילות לחומר ועם הזמן עליו לצרוך יותר חומר על מנת לחוש בהשפעותיו – בדרך כלל הרבה מהחומרים הממכרים, לאחר שהגוף התרגל לרמת דופמין במוח המשחרר לו הנאה, הגוף מפתח סבילות לחומר כך שהחומר כבר לא משפיע עליו כל כך, ולא משחרר את כמות הדופמין המיוחלת ובפועל הוא לא מרגיש את ההנאה ברמה שציפה לה, ולכן הגוף דורש עוד ועוד מהחומר, בפרט בזמנים שהמצב רוח לא כתיקונו אזי רמת הדופמין במוח מועטת והגוף שכל כך התרגל לרמת דופמין גדולה דורש את זה בהתאם עוד ועוד זה מה שגורם לכך שישנם אנשים שמעשנים מעט סמים ולאט לאט מפתחים התמכרות לסמים.
  • ההתמכרות מלווה בכאבים פיזיים ותגובות נפשיות קשות – כשהגוף מתרגל לחומר הממכר אם לא ניתן לו את החומר הוא ידרוש את זה בתוקף, המכור ירגיש כאבים פיזיים כדוגמת כאבי ראש וכן תגובות נפשיות קשות כמו עצבנות,  ירידה חדה במצב רוח ודיכאון.
  • המכור רוצה לשלוט בצריכת החומר או הפעולה אך אינו מצליח – ההבנה שפשוט לא שולטים בצריכת החומר, הוא לא רוצה כעת לצרוך את החומר או לעשות את הפעולה אך הוא כבר לא שולט על כך וצורך. 
  • המכור מתכנן כמות מסוימת של חומר אך נוטל יותר – המכור רוצה לצרוך כמות מסויימת או להמר בסכום מסויים ולבסוף מוצא את עצמו צורך כמות הרבה יותר גדולה ממה שתכנן, או שהימר על סכום גדול יותר ממה שחשב, הרי שבמקום שהוא ישלוט על החומר ועל הרצון הרי שהחומר והצורך שולטים עליו .
  • המכור משקיע חלק ניכר בזמנו בצריכת החומר – המכור עסוק בצריכת החומר בצורה מוגזמת, עד כדי שחלק גדול מסדר יומו נע סביב  החומר הממכר.
  • ניכרת פגיעה בתפקודים חברתיים, כלכליים ומשפחתיים – המכור מזניח את ההתעסקות עם חברים או משפחה, מתרכז פחות בעבודה, או שמזניח אותה לגמרי, כשהוא עסוק ראשו ורובו בעיקר בצריכת החומר או הצורך הממכר .
  • המכור יודע כי החומר עלול להזיק לו בתחומים רבים בחיים, אך עדיין ממשיך להשתמש בכפייתיות – המכור מרגיש ויודע את הבעיות והסיכונים הגדולים שהוא מביא על עצמו כשהוא צורך את החומר, אך עדיין ממשיך לצרוך עוד ועוד למרות הרצון המשווע להפסיק.

אם הינך שם לב כי אתה מזדהה לגמרי עם שלושה מתוך שבעת הקריטריונים, זהירות, אתה עלול להיות בשלבי התמכרות, מומלץ מאוד לפנות לגורמי מקצוע, אל תאמר מחר פן יהיה מאוחר, פנה מיד אלינו לרטורנו, כדי להציל את עצמך ואת משפחתך, ואנו עם הניסיון הרב והצוות מקצועי ודיסקרטי נעזור לך לקחת שליטה על החיים בשעה טובה. 

 

מאמרים נוספים
התמכרות למין
מה גורם לאדם לצרוך מין בתשלום?

 בני אדם בקשר זוגי אוהב מקיימים יחסים כאקט לחיבור והאהבה שלהם, יחסי מין הם חלק חשוב מהזוגיות וכאן מתעוררת תהייה, מה גורם לאדם בקשר איכותי, אוהב ומחייב, לקיים יחסים מחוץ

קרא עוד »
פיתוח אובססיה
מתי פעולה אובססיבית מוגדרת התמכרות?

שמעתם פעם אנשים אומרים אני אובססיבי למאכל הזה, או אובססיבי לתוכנית הזאת? אובססיה והתמכרות נשמעות לנו לפעמים כקשורות מעט אחת לשניה, גם ההתמכרות וגם התנהגות אובססיבית הם פעולות בלתי נשלטות

קרא עוד »

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן