חיפוש
Close this search box.

סימנים המעידים על התמכרות

התמכרות לאלכוהול
התמכרות לאלכוהול

סימנים המעידים על התמכרות

קיימים סוגים שונים של התמכרויות כמו למשל התמכרות לסמים או התמכרות לאלכוהול, התמכרות להימורים ועוד. כאשר רוצים להגדיר התמכרות חשוב מאוד לעשות הבחנה בין התמכרות לבין התנהגות שהיא אובססיבית. כלומר יש הבדל בין משהו שאנחנו עושים אותו על בסיס קבוע כי התרגלנו לעשות אותו ואנחנו לא יכולים בלעדיו, לבין התמכרות. מצב של התמכרות הופך להיות בעייתי ברגע שאנחנו עושים איזו שהיא פעולה במטרה לקבל משהו רגשי בתמורה. תחושה, הרגשה, הימנעות ממשהו…

מה משותף לכל סוגי ההתמכרויות?

ובכן המשותף בין התמכרות לאלכוהול, התמכרות למין, התמכרות לסמים הוא בכך שהמיקוד להתמכרות איננו נמצא אצלנו בתוך הנשמה, אלא זה משהו חיצוני. ״אני אשתה משקה אלכוהולי, אז אני ארגיש יותר טוב״. ״אני אעשן ג’וינט וזה יוציא אותי מכל הלחצים והמחשבות״…התנהגות ממכרת היא התנהגות שמלמדת אותנו להיות תלויים בפעולה שאנחנו עושים ואימצנו לעצמנו.

יחד עם זאת, פעמים רבות, אנשים מפתחים התמכרות למשהו כמו למשל התמכרות לסמים, רק משום שהם מנסים להתמודד עם בעיה אחרת לדוגמא חרדות.

למעשה אפשר לחלק את סוגי ההתמכרויות לשני סוגים:

  1. אנשים שמחפשים ״לסדר״ לעצמם את החיים בעזרת דברים חיצוניים: אינטרנט, מין, סמים, סיגריות, אלכוהול…
  2. אנשים שמנסים לבצע סוג של תיקון מפני משהו…

בשני המקרים, אנשים שנוטים לפתח התמכרויות לא מצליחים להתמודד בעצמם עם הבעיה, הם משליכים אותה על משהו אחר שכביכול ״עוזר״ להם.

אז איך מזהים התמכרות?

ובכן, הסימן הראשון שיכול להעיד על אדם שסובל מהתמכרות בעיקר התמכרויות המוגדרות כקשות יותר כמו התמכרות לסמים או התמכרות לאלכוהול הוא שאותו אדם נמצא במצוקה. שילוב בין שינויים קיצוניים במצב הרוח, סימנים של הקלה זמנית מהמצוקה שבה היה נמצא בתגובה לצריכה של החומר מהווה סממן בולט להתמכרות. בנוסף, חוסר שליטה המלווה בביקורת עצמית קשה מעידים גם כן על התמכרות. אנשים שהופכים עסוקים בשימוש, משקרים לעצמם ולסביבה שלהם, מרחיקים מעצמם אנשים קרובים ועסוקים בלהסתיר ולתרץ את הפעולה שהם עושים למען ההתמכרות אמורים לעורר אצלנו חשש.

איך מטפלים בהתמכרות?

ובכן, שיטת הטיפול משתנה מאוד מאדם לאדם ותלויה גם בסוג ההתמכרות ממנה הוא סובל. בכל מקרה, בכדי שהטיפול אכן יהיה מוצלח חשוב שתהיה התאמה בין האופי והצרכים של המטופל,  סוג ההתמכרות, דרגת ההתמכרות ממנה הוא סובל לבין שיטת הטיפול שבוחרים וכמובן חשוב גם להתאים עבורו את המטפל הנכון, לוודא שאכן יש בין השניים כימיה והבנה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן