חיפוש
Close this search box.

הסכנה שבהתמכרות לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול

כולנו יודעים לצטט את המשפט "יין ישמח לבב אנוש". אלכוהול באמת מקרב לבבות, אבל הוא עלול להוביל להתמכרות לאלכוהול כאשר הוא נצרך בכמות מוגזמת.

חשוב להבין את הסכנות ההרסניות הטמונות בהתמכרות לאלכוהול, מכיוון שהיא בעלת השפעות פיזיות, נפשיות וחברתיות על המכורים ועל בני משפחותיהם.

במאמר זה נסקור את הסכנות הרב-גוניות של התמכרות לאלכוהול, ונשפוך אור על הגורמים לה, הסיכונים הבריאותיים הנלווים, ההשפעה החברתית ואפשרויות הטיפול הזמינות:

למה מתמכרים לאלכוהול?

לפני שנתעמק בסכנות של התמכרות לאלכוהול, חשוב להבין את מהות הבעיה וכיצד היא מתפתחת. התמכרות לאלכוהול מושפעת מגורמים שונים:

  • לחלק מהאנשים יש נטייה גנטית להתמכרות לאלכוהול, מה שהופך אותם לפגיעים יותר לפיתוח התמכרות אם יש להם היסטוריה משפחתית כזו.
  • דיכאון, חרדה או טראומה, יכולים לגרום לאנשים להשתמש באלכוהול כאמצעי להסחת הדעת ובריחה ממציאות החיים הכאובה.
  • לחץ חברתי ונורמות חברתיות יכולים לתרום להתפתחות התמכרות; ישנן תרבויות שמעודדות שימוש באלכוהול, והדבר עשוי לשחק תפקיד משמעותי בהתמכרות.

שלבי ההתמכרות לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול מורכבת בדרך כלל ממספר שלבים:

  1. הניסוי: השלב הראשוני כולל התנסות באלכוהול בפעם הראשונה, או לעיתים רחוקות.
  2. שימוש קבוע: אנשים מתחילים לצרוך אלכוהול בתדירות גבוהה יותר, לעתים קרובות במצבים חברתיים.
  3. צריכה בעייתית: בשלב זה צריכת האלכוהול הופכת לבעייתית, ועלולה להוביל לבעיות בעבודה ובמערכות היחסים.
  4. פיתוח תלות: מתחילה להתפתח תלות, המאופיינת בהסתמכות פיזית ופסיכולוגית על האלכוהול. המכורים בהתהוות עשויים לחוות תסמיני גמילה כאשר אינם שותים.
  5. התמכרות: בשלב הסופי, אנשים מתמכרים לחלוטין ואינם יכולים לשלוט בכמות השתייה שלהם ובזמניה. ההשלכות של ההתמכרות הן קשות ומסוכנות.

הסכנות הפיזיות בהתמכרות לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול כוללת סיכונים פיזיים משמעותיים, שיכולים להיות בעלי השלכות בריאותיות חמורות ואף בלתי-הפיכות:

  • נזק לכבד: שימוש כרוני באלכוהול עלול להוביל למחלות כבד, כגון כבד שומני, דלקת כבד אלכוהולית (Alcoholic hepatitis) ושחמת. שחמת, במיוחד, היא בדרך כלל בלתי הפיכה ומסכנת חיים. עם זאת, למרות שהיא אינה הפיכה, הפסקת צריכת אלכוהול יכולה בהחלט למנוע נזק נוסף ולשפר את איכות החיים.
  • בעיות קרדיווסקולריות (לב וכלי דם): צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להוביל לעליית לחץ דם, דפיקות לב לא סדירות, קרדיומיופתיה (שרירי לב מוחלשים) ועלייה בסיכון לשבץ מוחי.
  • סרטן: אלכוהול מסווג על ידי ארגון הבריאות העולמי כחומר מסרטן מקבוצה מספר 1 (נאספו מספיק ראיות שמוכיחות מעל לספק סביר שאלכוהול יכול לגרום לסרטן), והוא נקשר בעיקר לסרטן הפה, הגרון, הוושט, הכבד והשד.
  • נזק נוירולוגי: שימוש רציף וארוך טווח באלכוהול עלול לפגוע במוח, ולגרום, למשל, לתסמונת ורניקה-קורסקוף. תסמונת זו, המשפיעה על הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי, מתבטאת בבלבול, בעיות ראייה, לחץ דם נמוך, קושי ליצור זיכרונות חדשים וקושי לשלוף מידע שנלמד בעבר.
  • בעיות במערכת העיכול: אלכוהול יכול לגרות את מערכת העיכול ולהוביל לבעיות כמו גסטריטיס, כיבים ודלקת לבלב.
  • חסרים תזונתיים: אלכוהול מפריע לספיגת חומרי הזנה בעת צריכת אוכל, מה שמוביל לחסרים תזונתיים, כולל מחסור בוויטמינים בסיסיים ובחומצה פולית.

הסכנות הנפשיות בהתמכרות לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול קשורה קשר הדוק עם בעיות נפשיות. הסכנות הנפשיות של התמכרות לאלכוהול כוללות:

  • דיכאון וחרדה: אלכוהול יכול להחמיר סימפטומים של דיכאון וחרדה, ואנשים הנוטים לבעיות אלו רגישים יותר לפיתוח התמכרות לאלכוהול.
  • ליקוי קוגניטיבי: אלכוהול עלול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי, בזיכרון ובכושר השיפוט. זה יכול גם להוביל לבלק-אאוט, שבו לאדם אין זיכרון של האירועים שקרו כשהיה שיכור.
  • מחשבות אובדניות: התמכרות לאלכוהול היא גורם סיכון למחשבות והתנהגויות אובדניות, מכיוון שאנשים עלולים להרגיש מוצפים מההשלכות של ההתמכרות שלהם.

טיפול בהתמכרות לאלכוהול

למרות הסכנות החמורות של התמכרות לאלכוהול, גמילה מאלכוהול והחלמה מלאה היא אפשרית. בטיפול בהתמכרויות המותאם לגמילה מאלכוהול יש בדרך כלל מספר שלבים:

  • ניקוי רעלים: ניקוי רעלים הוא השלב הראשון בטיפול, במהלכו הגוף נפטר מהאלכוהול. זה יכול להיות תהליך מאתגר ומורכב, בשל תסמיני הגמילה, ולעתים קרובות הוא דורש השגחה רפואית.
  • גמילה: תוכניות גמילה באשפוזית או במרכז יום לטיפול בהתמכרויות מציעות טיפול מובנה, ייעוץ ותמיכה כדי לעזור לאנשים לזהות את הגורמים השורשיים להתמכרות שלהם ולהתמודד מולם בהצלחה.
  • ייעוץ וטיפול: ייעוץ פרטני וקבוצתי מספקים תמיכה רגשית ואסטרטגיות להתמודדות עם מעוררי ההתמכרות ועם המתח הנלווה.
  • קבוצות תמיכה: במרכזי גמילה מהתמכרויות כמו 'רטורנו' ישנן קבוצות המציעות תמיכת עמיתים ותחושת קהילה למכורים בהחלמה, המסייעות בתהליך הגמילה. ברגע שהמכור מבין שהוא לא לבד, ושיש עוד אנשים שמתמודדים איתו מול אותה בעיה ומנצחים – הוא מתמלא בתקווה.
  • הכנה לעתיד: לאחר השלמת הטיפול הרשמי, המחלים והמטפל בונים יחדיו תוכנית התמודדות לעת שאחרי עזיבת מרכז הגמילה, כדי לשמור על פיכחון ולמנוע הישנות וחזרה של ההתמכרות.

לסיכום:

הסכנות של התמכרות לאלכוהול הן עמוקות ומרחיקות לכת, ומשפיעות על בריאותו הפיזית והנפשית של המכור, על משפחתו ועל החברה כולה. התמכרות לאלכוהול היא מורכבת, והבנת הסכנות הכרוכות בהתמכרות לאלכוהול היא הצעד הראשון בחיפוש אחר עזרה ותמיכה.

עם תמיכה נכונה, טיפול מקצועי ומחויבות לשינוי, מכורים יכולים לצאת למסע של החלמה, שיפור בריאותם הפיזית והנפשית, תיקון מערכות היחסים שלהם והשבת חייהם למסלולם. התמכרות לאלכוהול היא יריב קשוח, אבל ניתן להתגבר עליו עם נחישות, תמיכה ומשאבים נכונים.

אתם לא לבד! צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מהתמכרות, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
כולנו יודעים לצטט את המשפט "יין ישמח לבב אנוש". אלכוהול באמת מקרב לבבות, אבל הוא עלול להוביל להתמכרות לאלכוהול כאשר הוא נצרך בכמות מוגזמת. חשוב להבין את הסכנות ההרסניות הטמונות בהתמכרות לאלכוהול, מכיוון שהיא בעלת השפעות פיזיות, נפשיות וחברתיות על המכורים ועל בני משפחותיהם. במאמר זה נסקור את הסכנות הרב-גוניות של התמכרות לאלכוהול, ונשפוך אור על הגורמים לה, הסיכונים הבריאותיים הנלווים, ההשפעה החברתית ואפשרויות הטיפול הזמינות:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן