חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרכי טיפול בהתמכרות להימורים

התמכרות להימורים

התמכרות להימורים היא הפרעה התנהגותית המאופיינת בדחף בלתי נשלט להמר, למרות ההשלכות השליליות הנלוות להתמכרות זו. התמכרות להימורים משפיעה על אנשים מכל רקע, גיל ומין, וגוררת איתה מצוקה אישית, כלכלית ורגשית.

לפני שנתחיל להתעמק בשיטות הטיפול בהתמכרות להימורים, בואו נתחיל קודם מהבסיס: מהי התמכרות להימורים? למה היא נוצרת? איך מזהים אותה? התשובות לפניכם:

מהי התמכרות להימורים?

כפי שנכתב בפתיח, התמכרות להימורים היא הפרעה התנהגותית המאופיינת בדחף בלתי נשלט להמר, למרות ההשלכות השליליות הנלוות להתמכרות זו. מכורים להימורים עלולים למצוא את עצמם מהמרים שוב ושוב על כסף או על חפצי ערך, משקרים בניסיון להסתיר את הרגלי ההימורים שלהם, ומסכנים את מערכות היחסים ואת הרווחה הכלכלית שלהם בשביל עוד הימור אחד אחרון. בדומה להתמכרויות אחרות, להתמכרות להימורים יכולות להיות השלכות חמורות ומתמשכות, המשפיעות לא רק על הפרט אלא גם על יקיריו.

מדוע מתרחשת התמכרות להימורים?

התפתחות התמכרות להימורים יכולה להיות מורכבת מגורמים שונים (ראו בפירוט במאמר "למה אנחנו מתמכרים?"):

  • גורמים ביולוגיים: אנשים מסוימים עשויים להיות בעלי נטייה גנטית להתמכרות. מחקרים הראו שייתכן שיש מרכיב גנטי שהופך אנשים מסוימים לפגיעים יותר לפיתוח התנהגויות ממכרות, כולל התמכרות להימורים.
  • גורמים נוירולוגיים: הימורים מפעילים את מערכת התגמול של המוח, מה שמוביל לשחרור דופמין, מוביל עצבי הקשור להנאה. עם הזמן, חשיפה חוזרת ונשנית לתחושה המענגת הזו יכולה להוביל לחיווט מחדש של המסלולים העצביים של המוח, מה שהופך את האדם לרגיש יותר להתמכרות.
  • גורמים פסיכולוגיים: בעיות פסיכולוגיות בסיסיות, כגון דיכאון, חרדה או טראומה, יכולות לגרום לאנשים לחפש הסחת דעת באמצעות הימורים, כדרך להתמודד עם כאב או מתח נפשי ולברוח ממנו.
  • גורמים חברתיים: לחץ חברתי והשפעה של בני משפחה או חברים מהמרים יכולים לתרום להתפתחות התמכרות להימורים. כאשר המכור רואה סביבו מהמרים שאינם מתמכרים, הוא לא מבין את הסכנה הפוטנציאלית הטמונה בכך.

כיצד לזהות התמכרות להימורים?

הכרה בהתמכרות להימורים היא הצעד הראשון לקראת בקשת עזרה. להלן סימנים ותסמינים נפוצים להתמכרות להימורים:

  1. התעסקות אובססיבית: המכור חושב כל הזמן על הימורים, הימורים עתידיים או חוויות הימורים בעבר.
  2. חוסר יכולת להפסיק: לא משנה כמה הוא מנסה, המכור לא מצליח לשלוט או לרסן את ההתמכרות שלו.
  3. הסלמה: הגדלת כמות הכסף או הזמן המושקעים בהימורים כדי להשיג את הריגוש הרצוי.
  4. חוסר שקט או עצבנות: חוסר מנוחה או עצבנות כאשר הוא מנסה לצמצם או להפסיק את ההימורים.
  5. גלגל של שקרים: המכור מסתיר את היקף ההימורים מחבריו וממשפחתו.
  6. סיכון מערכות יחסים או עבודה: המכור מזניח את היחסים האישיים שלו עם חבריו ומשפחתו, ומתמקד פחות בעבודה או בלימודים.
  7. הלוואות וגניבות: המכור לוקח הלוואות או מתחיל לגנוב כדי לממן את ההתמכרות שלו.
  8. מצוקה רגשית: המכור חווה רגשות אשמה, בושה או דיכאון כתוצאה מההימורים.

זיהוי מוקדם של סימנים אלו יכול לעזור לאנשים להזדרז ולחפש את התמיכה והטיפול שהם צריכים כדי להתמודד עם התמכרותם להימורים. חשוב לזכור שגמילה מהימורים היא לחלוטין אפשרית, וקיימות אפשרויות טיפול שונות כדי לעזור לאנשים להחזיר את השליטה על חייהם.

דרכי טיפול בהתמכרות להימורים

גמילה מהתמכרות להימורים היא תהליך מורכב, ושיטות הטיפול הבאות, בצורה משולבת, יכולות להציע תקווה ותמיכה לאנשים המחפשים החלמה מהתמכרות להימורים. במרכז גמילה 'רטורנו' אנחנו מכירים בכך ששיטת טיפול אחת לא מספיקה, ושיש לשלב בצורה הוליסטית מספר שיטות טיפול כדי להגיע לגמילה והחלמה מלאה:

1. טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי מקצועי, שניתן בידי מומחה בתחום ההתמכרויות, הוא הצעד הראשוני והבסיסי בתהליך טיפול בהתמכרות להימורים. מטפלים יכולים לעזור למחלימים להבין את הסיבות הבסיסיות להתמכרות שלהם, לטפל בדפוסי חשיבה מעוותים ולפתח יחד עם המכור אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר.

במהלך הטיפול, המטפל עוזר למכור לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגויות לא בריאות הקשורות להימורים, ומספק לו ארגז כלים מעשיים לניהול ההתמכרות לאחר היציאה ממכון הגמילה.

מלבד זאת, התמכרות להימורים עלולה ליצור בעיות רבות במערכות היחסים, וטיפול משפחתי מערב גם את בני המשפחה בתהליך ההחלמה ומסייע בבנייה מחדש של מערכות יחסים בריאות, תוך תמיכה משפחתית עוטפת.

2. קבוצות תמיכה

לקבוצות תמיכה יש תפקיד חיוני בסיוע לאנשים להתאושש מהתמכרות להימורים. קבוצות אלו מציעות תחושה של קהילה, הבנה וחוויה משותפת. המעלה המרכזית בקבוצות אלה היא שהמשתתפים יכולים למצוא סוף סוף מישהו שמבין אותם באמת, ולקבל הדרכה מאחרים שהלכו בדרך דומה. קבוצות אלו בדרך כלל גם מציעות כלים וטכניקות מעשיים לניהול התנהגויות ממכרות.

בעידן הדיגיטלי של היום, אנשים רבים מוצאים תמיכה בקהילות מקוונות ובפורומים ברחבי האינטרנט שבהם הם יכולים להתחבר לאחרים המתמודדים עם אתגרים דומים.

3. ייעוץ פיננסי

בדרך כלל, עם ההתמכרות להימורים מגיעות בעיות כלכליות קשות. ייעוץ פיננסי מקצועי יכול לעזור לאנשים להחזיר לעצמם את השליטה על הכספים שלהם ולפתח אסטרטגיות לפרוע חובות ולחסוך כסף לעתיד. ייעוץ פיננסי יכול גם לספק תובנות לגבי ההשלכות של הימורים כפייתיים והחשיבות של ניהול כספים אחראי.

4. שינויים באורח החיים

החלמה מהתמכרות להימורים דורשת לעיתים קרובות התאמות משמעותיות באורח החיים. ייתכן שאנשים יצטרכו לזהות ולהימנע מטריגרים, כגון מקומות ספציפיים או פעילויות הקשורות להימורים. מלבד זאת, חשוב מאוד לבסס הרגלים בריאים יותר, שגרה יציבה ופעילויות מהנות לשעות הפנאי.

5. פיתוח אסטרטגיות ליום שאחרי

מניעת הישנות של ההתמכרות לאחר עזיבת מרכז הגמילה היא מרכיב קריטי בהחלמה ארוכת טווח. על המחלימים לעבוד יחד עם המטפלים ולפתח אסטרטגיות למניעת הישנות. אסטרטגיות אלו כוללות לרוב זיהוי מצבים בסיכון גבוה, יצירת תוכנית לשליטה עצמית ובניית רשת תמיכה שתציל את המחלים לפני שייפול שוב להתמכרות.

האם צריך להתאשפז כדי לטפל בהתמכרות להימורים?

ב'רטורנו' משתדלים שתהליך הגמילה מההתמכרות לא יפריע להליך החיים התקין, אלא יהיה לצידו, ולכן בדרך כלל ימליצו להגיע למכון הגמילה במתכונת של מרכז יום לטיפול בהתמכרויות (ראו בהרחבה במאמר "מה זה מרכז יום לטיפול בהתמכרויות?"). עם זאת, במקרה שמדובר בהתמכרות קשה, ייתכן שאכן הצוות המקצועי ימליץ על אשפוז באשפוזית של 'רטורנו'.

לסיכום:

החלמה מהתמכרות להימורים היא מסע מאתגר, אך בר השגה. מכוני הגמילה ממלאים תפקיד חיוני בהנגשת טיפול מקצועי למכורים, ומציעים סביבה תומכת ומובנית עבור אנשים בדרך להחלמה. על ידי התייחסות להיבטים הפסיכולוגיים, הרגשיים וההתנהגותיים של ההתמכרות להימורים, ניתן לסייע למכורים לשעבר להחזיר את השליטה על חייהם ולבנות עתיד מזהיר יותר, נטול הימורים.

אתם לא לבד! צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מהתמכרות, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמרים נוספים
התמכרות למין
מה גורם לאדם לצרוך מין בתשלום?

 בני אדם בקשר זוגי אוהב מקיימים יחסים כאקט לחיבור והאהבה שלהם, יחסי מין הם חלק חשוב מהזוגיות וכאן מתעוררת תהייה, מה גורם לאדם בקשר איכותי, אוהב ומחייב, לקיים יחסים מחוץ

קרא עוד »
פיתוח אובססיה
מתי פעולה אובססיבית מוגדרת התמכרות?

שמעתם פעם אנשים אומרים אני אובססיבי למאכל הזה, או אובססיבי לתוכנית הזאת? אובססיה והתמכרות נשמעות לנו לפעמים כקשורות מעט אחת לשניה, גם ההתמכרות וגם התנהגות אובססיבית הם פעולות בלתי נשלטות

קרא עוד »
התמכרות להימורים היא הפרעה התנהגותית המאופיינת בדחף בלתי נשלט להמר, למרות ההשלכות השליליות הנלוות להתמכרות זו. התמכרות להימורים משפיעה על אנשים מכל רקע, גיל ומין, וגוררת איתה מצוקה אישית, כלכלית ורגשית. לפני שנתחיל להתעמק בשיטות הטיפול בהתמכרות להימורים, בואו נתחיל קודם מהבסיס: מהי התמכרות להימורים? למה היא נוצרת? איך מזהים אותה? התשובות לפניכם:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן