חיפוש
Close this search box.

איך להיגמל מהרשתות החברתיות?

התמכרות לרשתות החברתיות

איך להיגמל מאינסטגרם? איך להתנתק מרשתות חברתיות? איך נגמלים מהרשתות החברתיות? כל השאלות האלו הן שאלות שעד לפני עשור או שניים אף אחד לא שאל, אבל בעידן הטכנולוגי של היום, עם עלייתן של הרשתות החברתיות, התמכרות לרשתות חברתיות היא בעיה הולכת וגוברת.

אז מה עושים בתכל'ס? איך נלחמים ונגמלים מרשתות חברתיות? צוות המומחים של 'רטורנו' כתב את המאמר הזה בדיוק בשבילכם:

למה מתמכרים לרשתות החברתיות?

התמכרות לרשתות החברתיות היא בעיה הולכת וגוברת בעידן הדיגיטלי של היום, כאשר רבים מאיתנו מוצאים את עצמנו מבלים שעות על גבי שעות בגלילה חסרת תכלית, כאשר אנחנו לא יכולים שלא לבדוק את ההתראות שלנו כל כמה דקות. לצורך המתמיד הזה להיות מחובר כל הזמן לרשתות החברתיות, כדי לתעד ולהעלות כל רגע מהחיים בשביל התגובות והלייקים, יכול להיות השפעות שליליות חמורות על הרווחה הנפשית והפיזית שלנו, כמו גם על מערכות היחסים שלנו עם יקירינו.

אחת הסיבות העיקריות להתמכרות לרשתות חברתיות היא ההזנה האינסופית של התוכן. הרשתות החברתיות משתמשות באלגוריתמים מתוחכמים שמתאימים את עצמם כל הזמן אלינו, ומבטיחים שתמיד יוצג לנו תוכן חדש ומעניין כדי שנמשיך ונגלול באפליקציה כמה שיותר. 

גורם נוסף שתורם להתמכרות לרשתות חברתיות הוא תחושת ה-FOMO (הפחד מלהחמיץ דברים). הרשתות החברתיות בנויות באופן שנועד לגרום לנו להרגיש שאנחנו מפספסים משהו חשוב אם אנחנו לא בודקים כל הזמן מה קורה שם.

בנוסף, כמו בהתמכרות למשחקי מחשב, הרשתות החברתיות עוצבו כדי לייצר תחושת תגמול; בכל פעם שאנו מקבלים לייקים ותגובות על הפוסטים שלנו, זה שולח לנו זרם של דופמין למוח, הכימיקל שגורם לנו "להרגיש טוב" ולהיות מאושרים ומרוצים. הזרם המתמיד של ההתראות והעדכונים גורם לנו לחזור לעוד, גם כשאנחנו יודעים שאנחנו צריכים לעשות משהו אחר.

מה הבעיה בהתמכרות לרשתות החברתיות?

בעוד שחלק מהזמן שאנחנו משקיעים ברשתות החברתיות עשוי להיות מושקע בצריכת תוכן מעשיר, סביר להניח שחלק ניכר ממנו מהווה שריפת זמן מקצועית, ומוקדש לגלילה חסרת מטרה. השקיעה ברשתות החברתיות עלולה ליצור תחושות של בדידות, ציפיות לא מציאותיות מהחיים ותחושה מתמדת של החמצה.

כולנו מכירים את ההשפעות השליליות של ההתמכרות לרשתות החברתיות על החיים שלנו עצמינו; מערכות היחסים עם בני הזוג הם כבר לא אותו דבר כאשר כל אחד שקוע כולו באינסטגרם, בפיסבוק או בטיקטוק, בעבודה אנחנו מנצלים כל רגע אפשרי כדי לברוח, בלימודים אנחנו פותחים את הסמארטפון מתחת לשולחן, וכן הלאה.

בנוסף, הרשתות החברתיות מעודדות משתמשים להשוות את חייהם לאחרים. אנחנו רואים את החיים היפים שאחרים מציגים ברשתות החברתיות אחרי מאות פילטרים וריטושים, ובכל זאת אנחנו מרגישים לא מסופקים, אומללים וחסרי הערכה העצמית. מלבד זאת, האנונימיות שכל אדם מקבל שם יוצרת כר פורה של בריונות ואלימות ברשת, וזה מבלי להתייחס לזרים שמטרידים ברשת ולתוכן המיני הרב שכל אחד יכול להיחשף אליו, בכוונה או בטעות.

אנחנו צריכים להבין שרשתות חברתיות הן לא רעות, אבל כמו כל דבר – אם אנחנו לא שולטים בזה, זה יכול להזיק. המפתח הוא למצוא איזון מתאים, שיאפשר לכם ליהנות מהיתרונות של הרשתות החברתיות, מבלי לאפשר להן להשתלט על חייכם.

אז איך להיגמל מהרשתות החברתיות?

הצעד הראשון בגמילה מהתמכרות לרשתות החברתיות הוא זהה לצעד הראשון בגמילה בכל סוג של התמכרות: להיות מודעים להתנהגות שלנו ולזהות את סימני ההתמכרות. זה חיוני להבין שאנחנו כעת מכורים, ושהמצב הרצוי הוא שאנחנו צריכים לשלוט בפעולות שלנו ולא להגיב מיד לכל התראה שצצה על המסך.

השלב הבא הוא למחוק את האפליקציה מהטלפון ומהמחשב ולכבות את ההתראות. זה אולי נראה כמו משהו מטופש, אבל החשק שלנו להתחיל לחפש בגוגל את האתר של הרשת החברתית בכל פעם שאנחנו רוצים לראות משהו – יקטן משמעותית. כמו כן, העובדה שההתראה לא קופצת לנו כל רגע תגרום לנו לבדוק מה קורה שם אפילו פחות.

שלב מועיל נוסף הוא הורדת אפליקציה שתחסום את הרשתות החברתיות לאחר שתשתמשו בהן לפרק זמן מוגדר בכל יום. אפליקציות אלו יתריעו בפניכם כאשר אתם מתקרבים לסוף הזמן שהוקצב לכם, ולאחר מכן יחסמו אתכם מלהשתמש ברשתות החברתיות.

לאחר שפתאום יש לכם זמן חדש פנוי – הגדירו מטרה, איך אתם רוצים לנצל אותו. תכנון של הזמן הפנוי ומציאת פעילויות אחרות שנותנות לנו את אותה תחושת תגמול, יסייעו לכך שלא נברח לרשתות החברתיות שוב ושוב.

בסופו של דבר, שבירת מעגל ההתמכרות לרשתות החברתיות תדרוש מחויבות לשינוי. זה לא יהיה קל, אבל עם נחישות ומשמעת עצמית, אנחנו יכולים להחזיר לעצמנו את השליטה על חיינו וליהנות מהיתרונות של נוכחות אמיתית בעולם שסביבנו. עלינו למצוא איזון שיאפשר לנו ליהנות מההיבטים החיוביים של המדיה החברתית, מבלי לאפשר לה להשתלט על חיינו.

אם אתה או מישהו שאתה מכיר נאבק בהתמכרות לרשתות החברתיות, חשוב לבקש עזרה מאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש, ולפנות למכון גמילה בעת הצורך. מוזמנים ליצור קשר כדי לקבל ייעוץ מקצועי ופרטים נוספים.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
איך להיגמל מאינסטגרם? איך להתנתק מרשתות חברתיות? איך נגמלים מהרשתות החברתיות? כל השאלות האלו הן שאלות שעד לפני עשור או שניים אף אחד לא שאל, אבל בעידן הטכנולוגי של היום, עם עלייתן של הרשתות החברתיות, התמכרות לרשתות חברתיות היא בעיה הולכת וגוברת. אז מה עושים בתכל'ס? איך נלחמים ונגמלים מרשתות חברתיות? צוות המומחים של 'רטורנו' כתב את המאמר הזה בדיוק בשבילכם:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן