חיפוש
Close this search box.

איך מתמודדים עם התמכרות למשחקי מחשב?

התמכרות למשחקי מחשב

התמכרות למשחקי מחשב היא בעיה שהחריפה בשנים האחרונות ומדאיגה מאוד הורים לבני נוער ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. התמכרות מאופיינת בשימוש מופרז או כפייתי במשחקי מחשב, המוביל לפגיעה משמעותית בחיי היום־יום של האדם. להתמכרות יכולות להיות השלכות חמורות, כולל התרחקות מהסביבה, בעיות בחיי המשפחה, העבודה והלימודים ובעיות נפשיות.

האם התמכרות למשחקי מחשב דורשת פנייה למכון גמילה? האם היא מצריכה טיפול בהתמכרויות כמו בהתמכרות לסמים, התמכרות להימורים או התמכרות לפורנו? צוות המומחים של 'רטורנו' ינסה לענות על כל השאלות האלו במאמר שלפניכם:

מה זה התמכרות למשחקי מחשב?

התמכרות למשחקי מחשב היא מצב שבו אדם שקוע באופן כפייתי במשחקי וידאו. ההתמכרות עלולה להוביל להפרעה משמעותית לחיי היומיום של אדם, לרבות בעיות בלימודים או בעבודה, בקשרים חברתיים ובבריאות גופנית.

משחקי מחשב הפכו בשנים האחרונות לצורת בידור מועדפת על אנשים רבים, כאשר תעשיית המשחקים מגלגלת מאות מיליארדי דולרים בכל שנה, ומטרתה היחידה היא אחת – לגרום לכם לשחק כמה שיותר. וכן, הם מצליחים בזה.

אדם שמכור למשחקי וידאו עלול להתקשות בשליטה על משך הזמן שהוא מבלה במשחק, גם כאשר זה מפריע להיבטים אחרים בחייו. הם עשויים גם לחוות תסמיני גמילה, כגון עצבנות וחוסר שקט, כאשר הם אינם מסוגלים לשחק. כמו בכל התמכרות אחרת, המכור ימשיך לשחק בכל מחיר ולמרות ההשלכות השליליות, כגון ציונים גרועים בלימודים, אובדן עבודה או בעיות במערכות היחסים.

למה מתמכרים למשחקי מחשב?

אחת הסיבות שמשחקי מחשב הם כל כך ממכרים היא שהם נועדו להיות מרתקים ומתגמלים, בדיוק כמו הרשתות החברתיות. משחקי וידאו רבים כוללים תכונות המעודדות שחקנים להמשיך לשחק, כמו פתיחת שלבים חדשים, קבלת חפצים נוספים (כמו נשקים ותלבושות) בהתאם להתקדמות במשחק, וכדומה. התגמולים והמשוב הקבועים שהשחקנים מקבלים יכולים ליצור מעגל קסמים הרסני שמקשה עליהם להפסיק לשחק.

גורם נוסף שיכול לתרום להתמכרות הם משחקים שבהם ניתן לשחק באופן מקוון במקביל לשחקנים רבים מרחבי העולם, ומאפשרים לשחקנים להתחבר לאחרים ולהתחרות מולם. אנשים מסוימים עשויים להיות שקועים כל כך במשחקים האלה, עד שהם מזניחים את האחריות ואת מערכות היחסים שלהם בחיים האמיתיים. הגישה המתמדת למשחק והיכולת ליצור אינטראקציה עם שחקנים אחרים יכולים להקשות עליהם להתנתק.

מה ההשלכות של התמכרות כזו?

בנוסף להשפעות השליליות על חיי היומיום של האדם והפגיעה בלימודים, בעבודה ובמערכות היחסים, התמכרות למשחקי מחשב יכולה גם לגרום לנזקים פיזיים, הכוללים בעיות גב חמורות, עקמת בעמוד השדרה, כאבים ומתיחות בגידי כף היד ובעיות נוספות שכרוכות בחוסר פעילות גופנית מספקת.

מלבד זאת, לאדם המכור למשחקי מחשב יש סיכון מוגבר לסבול מבעיות נפשיות, כגון דיכאון, חרדה ופוביה חברתית. הצורך המתמיד בתגמול ומשוב, והפחד מאי-יכולת לשחק עלולים להוביל לתחושות של בדידות וחוסר תקווה.

אז איך מתמודדים עם התמכרות למשחקי מחשב?

הכרה בבעיה

הצעד הראשון בהתמודדות עם התמכרות למשחקי מחשב הוא להכיר בכך שקיימת בעיה. זה יכול להיות קשה, מכיוון שאנשים רבים המכורים למשחקי מחשב עשויים שלא לזהות שיש להם בעיה, או שהם בהכחשה. עם זאת, אם אתם שמים לב שאתם מבלים זמן מופרז במשחקי מחשב, מזניחים את האחריות שלכם וחווים השלכות שליליות כתוצאה מכך, חשוב לפנות לעזרה.

מציאת הסיבה להתמכרות

השלב הבא הוא להבין את הסיבות הבסיסיות להתמכרות. התמכרות למשחקי מחשב היא לרוב מנגנון התמודדות ובריחה מבעיות אחרות כמו מתח, חרדה או דיכאון. לכן, חיוני לטפל בבעיות הבסיסיות הללו ולעבוד על מציאת דרכים בריאות יותר להתמודד איתם. חשוב מאוד לפנות לייעוץ מקצועי או אפילו למכון גמילה שיעזור למכור לפתח מנגנוני התמודדות טובים יותר ולשפר את בריאותו הנפשית.

הצבת גבולות

שלב חשוב נוסף בהתמודדות עם התמכרות למשחקי מחשב הוא להציב גבולות. זה כולל קביעת שעות וזמנים ספציפיים ביום שבהם ניתן לשחק במשחקי מחשב והיצמדות אליהם, או אפילו בקביעת מגבלת זמן לכל שלב במשחק. חשוב גם לזכור שמשחקי מחשב צריכים להיות פעילות משנית, והעבודה, הלימודים והמשפחה קודמים להם בסדר העדיפויות.

פעילות אלטרנטיבית

דרך נוספת להתמודד עם ההתמכרות היא למצוא פעילויות אלטרנטיביות בריאות שיתפסו את מקומם של משחקי המחשב. זה יכול לכלול פעילות גופנית, בילוי עם חברים ובני משפחה, או עיסוק בתחביבים כמו ציור או כתיבה. פעילויות אלו יכולות לא רק לעזור להפחית את התלות במשחקי המחשב, אלא גם לעזור ולשפר את מצב הרוח ולספק תחושת הישג.

גמילה פיזית

חשוב גם להסיר ולהרחיק את הפיתויים ולמזער את הגישה למשחקי המחשב. ניתן למחוק את המשחקים, או להגביל את הגישה למחשב או לקונסולת המשחק, במיוחד בתקופה שבה מנסים להפחית את השימוש המופרז.

חשוב לזכור שההתגברות על התמכרות למשחקי מחשב היא לא קלה, וזה ייקח זמן ומאמץ, כי מדובר בתהליך ולא באירוע חד־פעמי. לגיטימי שיהיו עליות וירידות, אבל המפתח הוא להכיר בכך, ללמוד מזה ולנסות שוב. חשוב גם לזכור שאתם לא לבד, ושיש עזרה זמינה למי שמתמודד עם התמכרות זו.

 

אם אתה או מישהו שאתה מכיר נאבק בהתמכרות למשחקי מחשב, חשוב לבקש עזרה מאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש, ולפנות למכון גמילה בעת הצורך. מוזמנים ליצור קשר כדי לקבל ייעוץ מקצועי ופרטים נוספים.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות למשחקי מחשב היא בעיה שהחריפה בשנים האחרונות ומדאיגה ביותר הורים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. התמכרות מאופיינת בשימוש מופרז או כפייתי במשחקי מחשב, המוביל לפגיעה משמעותית בחיי היום־יום של האדם. להתמכרות יכולות להיות השלכות חמורות, כולל התרחקות מהסביבה, בעיות בחיי המשפחה, העבודה והלימודים ובעיות נפשיות. האם התמכרות למשחקי מחשב דורשת פנייה למכון גמילה? האם היא מצריכה טיפול בהתמכרויות כמו בהתמכרות לסמים, התמכרות להימורים או התמכרות לפורנו? צוות המומחים של 'רטורנו' ינסה לענות על כל השאלות האלו במאמר שלפניכם:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן