חיפוש
Close this search box.

איך מונעים נשירה מטיפול בהתמכרות?

נשירה מטיפול בהתמכרות

האם קל לאדם להבין שהוא צריך טיפול? ובכן, לא. על פי מחקר של המרכז הישראלי להתמכרויות שפורסם בחודש מאי 2022 – 1 מכל 7 ישראלים סובל מהתמכרות, נתון המהווה עליה של 25% בחמש השנים האחרונות, אך פחות מ-10% מהם פונים לטיפול. זו אחת הבעיות הגדולות ביותר במאבק העולמי נגד התמכרויות – הבאת המכור להבנה שהוא אכן סובל מהתמכרות ולא ניתן יותר להכחיש את זה.

הסיבות המרכזיות לאי בקשת עזרה הן בושה, פחד מסטיגמות וחוסר מודעות. עם זאת, גם לאחר שפנו לטיפול – בין 21% ל-43% מהפונים נושרים במהלך התהליך, ולעיתים פונים שוב לגמילה מסמים בהמשך.

אז איך מונעים נשירה מטיפול בהתמכרות? נושא זה הוא מוטיב מרכזי בשיטת הטיפול שלנו ב'רטורנו', וננסה להציף אותו כאן איתכם:

סיבות לנשירה מטיפול

נשירה מטיפול היא בעיה מוכרת הקיימת בכל סוג טיפול, אך בטיפול בהתמכרות היא נפוצה יותר בשל הימצאותם של מגוון גורמי סיכון, כגון הפרעות פסיכיאטריות (כמו הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית, דיכאון ועוד), מוגבלות קוגניטיבית, מוטיבציה נמוכה ועוד.

מחקרים מצאו גם כי אנשים המגיעים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, רקע של פשיעה או רמת השכלה נמוכה, נוטים יותר לנשור מטיפול בהתמכרויות מאשר אנשים המגיעים ממעמד גבוה. דבר זה קורה מפני שלאנשי המעמד הגבוה בדרך כלל יש יותר מודעות לנזקיה של ההתמכרות, וכן סביבה שאינה מקבלת בהבנה התמכרויות משום סוג.

אין נתונים מדויקים על הקשר שבין איכות הטיפול לבין נשירה פוטנציאלית, אך מטופלים שנשרו מטיפול ציינו כי ההתערבות הטיפולית שניתנה להם לא הייתה מתאימה בדיוק עבורם, אלא כללית מדי. רבים הוסיפו כי בנוסף לכך לא היה מענה לפתרון בעיות ה"כאן ועכשיו" שהיו להם, ולא ניתן דגש על המצוקות והקשיים שחווה המטופל בהווה. בעיות אלו גרמו למטופלים להרגיש ריחוק מהמטפלים המקצועיים, ולנטוש את הטיפול בשלב מתחיל או מתקדם.

שיפור הגישה הטיפולית

ב'רטורנו' אנחנו פועלים להרחבת המיומנות והידע המקצועי של המטפלים, במטרה שישפיע לטובה על איכות הטיפול לאנשים הנאבקים בהתמכרות. התכנים המורחבים מסייעים למטפלים להפעיל חשיבה רפלקטיבית לגופו של אדם, תוך התאמת הטיפול לכל אחד בנפרד, בנוסף להערכה מתמדת של הטיפול המתמשך. שיפור הטיפול, השירות והמעטפת הכללית שמספקת עמותת 'רטורנו' מסייעים להפחתה משמעותית של אחוזי הנשירה בקרב המטופלים.

בטיפול משולבות גם גישות של טיפול בטראומה, טיפול בשיפור מערכות היחסים ובשיפור המוטיבציה הפנימית להצלחה בטיפול, שמטרתה לעודד את המכורים שלא לנשור מהטיפול אלא להתגייס אליו ולפתוח את האפשרות לשינוי ולהחלמה מלאה. לאחר יצירת קשר, הטיפול מותאם עבור כל מטופל באופן אישי, מה שמשפר את איכות הטיפול ומוריד את סיכויי הנשירה.

לסיכום: איך מונעים נשירה מטיפול בהתמכרות?

מתאימים את הטיפול לגופו של המטופל, משפרים את המיומנות של המטפלים, משלבים מספר גישות טיפול, ובעיקר – מזכירים למטופל שזו לא אשמתו ומעניקים לו כמה שיותר יחס אישי ואמפתיה.

כמה ישראלים סובלים מהתמכרויות?

נכון למאי 2022 – אחד מכל שבעה ישראלים סובל מהתמכרות, עלייה של 25% בחמש השנים האחרונות.

כמה מהמכורים פונים לטיפול?

פחות מ-10% מהמכורים פונים לטיפול כדי להיגמל מההתמכרות.

למה מכורים לא פונים לטיפול?

מכורים מסרבים לקבל טיפול בהתמכרות ממגוון סיבות, למשל: בושה ופחד מסטיגמות, הכחשה של ההתמכרות, מוטיבציה נמוכה ועוד.

כמה מהמטופלים נושרים מטיפול?

בין 21% ל-43% מהמטופלים שהתחילו בתהליך גמילה מהתמכרות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
האם קל לאדם להבין שהוא צריך טיפול? ובכן, לא. על פי מחקר של המרכז הישראלי להתמכרויות שפורסם בחודש מאי 2022 - 1 מכל 7 ישראלים סובל מהתמכרות, נתון המהווה עליה של 25% בחמש השנים האחרונות, אך רק פחות מ-10% מהם פונים לטיפול.  הסיבות המרכזיות לאי בקשת עזרה הן בושה ופחד מסטיגמות, אך גם לאחר שפנו לטיפול - בין 21% ל-43% מהפונים נושרים במהלך התהליך, ולעיתים פונים שוב לטיפול בהמשך. אז איך מונעים נשירה מטיפול בהתמכרות?

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן