חיפוש
Close this search box.

האם מותר להמר לפי ההלכה?

האם מותר בהלכה להמר

כל יהודי שומר הלכה יודע שהתורה נוגעת בכל חלק ובכל שלב בחייו של היהודי. בעשה ובאל תעשה, מצוות התורה מקיפות את כל התחומים ובהלכה ניתן למצוא פסקי הלכה המותאמים גם לימינו אנו, אלפי שנים אחרי מתן תורה.

שאלה שהגיעה לבית מדרשם של רבני מרכז הגמילה מהימורים 'רטורנו' שואלת: "האם מותר על פי ההלכה להמר"? למרות שהוא מהווה ייעוץ בלבד ולא פסק הלכה, במאמר זה ננסה להשיב על השאלה בצורה מקיפה:

התייחסות התורה להימורים

בחמישה חומשי תורה אין התייחסות מפורשת להימורים. עם זאת, ישנן כמה מצוות בתורה שחכמי הדורות הבאים התבססו עליהן כשפסקו האם מותר או אסור להמר.

ככלל, ההימורים ביהדות אסורים. העוסקים בהימורים כדרך חיים נקראים בתלמוד "מפריחי יונים ומשחקים בקוביה" (תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף כ"ד, עמוד ב') והם פסולים לעדות מצד שני טעמים:

  1. המהמר נחשב כגזלן, מפני שהוא לוקח ממון שאינו שלו. כלומר, כאשר אדם מהמר הוא מאמין בלב שהוא יזכה בהימור, ולכן הוא לא מוותר על הממון שלו בלב שלם למנצח בהימור, ומי שלוקח ממנו את הממון הזה נכשל בעבירת גזל ממש.
  2.  מי שעוסק רק בהימורים ולא עובד בעבודה נורמלית מפריע לקיומו התקין של העולם, ולכן הימורים הם אסורים.

גם בשולחן ערוך (חושן משפט, סימן ש"ע) נפסק כי הימורים אסורים על פי ההלכה. ישנם פוסקים מעטים הטוענים כי יש סוגים של הימורים שיותרו בסיטואציות מסוימות, כאשר מדובר במשחק לא רציני בלבד וכשברור לכל המשתתפים שכספם לא יוחזר להם והוא הולך ל"דמי כניסה".

התמכרות להימורים

בנוסף לשיקולים דתיים אלו, הרבנים אוסרים להמר מפני שיש גם חששות מעשיים לגבי הימורים. אנשים רבים, ביניהם גם נערים צעירים, נאבקים בהתמכרות להימורים, ויכולות להיות לכך השלכות שליליות חמורות עבור אנשים ומשפחותיהם. התמכרות להימורים עלולה להוביל להרס כלכלי, למערכות יחסים מתוחות ולבעיות משפחתיות אחרות.

מה עושים אם התמכרתי להימורים?

אם אדם מבחין שהוא – או מישהו קרוב אליו – סובלים מהתמכרות להימורים, עליו לפנות בדחיפות לאנשי מקצוע.

בתוכנית 'תפנית' של מרכז גמילה מהימורים 'רטורנו' יבנו עבור המטופל תוכנית גמילה מהימורים אישית ומסודרת, שתתאים בדיוק עבורו, כדי שיוכל להתמודד גם בהמשך ולחזור לחיות חיים מועילים בעלי משמעות. ב'רטורנו' גם ידאגו למטופל בהמשך, ויהוו עבורו מענה בכל סיטואציה שבה הוא ייקלע לקשיים, חלילה.

צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מההתמכרות להימורים, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמר זה נועד להעשרה בלבד, ואין לראות בו תחליף לפסיקה הלכתית.

לפסיקה הלכתית יש לפנות לרב מורה הוראה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
כל יהודי שומר הלכה יודע שהתורה נוגעת בכל חלק ובכל שלב בחייו של היהודי. בעשה ובאל תעשה, מצוות התורה מקיפות את כל התחומים ובהלכה ניתן למצוא פסקי הלכה המותאמים גם לימינו אנו, אלפי שנים אחרי מתן תורה. שאלה שהגיעה לבית מדרשם של רבני מרכז הגמילה מהימורים 'רטורנו' שואלת: "האם מותר על פי ההלכה להמר"? למרות שהוא מהווה ייעוץ בלבד ולא פסק הלכה, במאמר זה ננסה להשיב על השאלה בצורה מקיפה:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן