חיפוש
Close this search box.

פיתוח מודעות למיניות בריאה

פיתוח מודעות למיניות בריאה

מיניות היא חלק חשוב מחיי האדם, אך לרוב היא מוקפת בתפיסות מוטעות ובסטיגמות שמביאות לפחד מיצירת שיח על הנושא. פיתוח מודעות למיניות בריאה הוא חיוני עבור אנשים בכל הגילים, כדי שיוכלו לייצר מערכות יחסים חיוביות ובריאות ולהישמר מפגיעות, פיתוח התמכרויות וסבל מתמשך.

למה חשוב ליצור מודעות מינית בריאה?

כדי לפתח מודעות למיניות בריאה, אנשים צריכים גישה למידע מדויק ומותאם לגיל על מיניות. לרוע המזל, אנשים רבים – בפרט בציבור הדתי והחרדי – מקבלים את החינוך המיני שלהם מחברים וממקומות מזדמנים, ולא בצורה בריאה ומסודרת. 

בשל כך, להורים ולמחנכים יש תפקיד מכריע בפיתוח ועיצוב מיניות בריאה. הם צריכים לעסוק בשיחות פתוחות וכנות עם ילדים וצעירים על מין, כמובן – בהתאם לגיל, וללמד אותם כיצד צריכה להתנהל מערכת יחסים ואיך מפתחים מוגנות מפגיעות מיניות.

עם זאת, לפני שניגשים להסביר לילדים ולנוער על מיניות בריאה, על האדם לבחון כיצד הוא עצמו מתייחס למיניות שלו: האם אני מרגיש בנוח לדבר על מין? האם אני מרגיש חיובי או שלילי לגבי המיניות שלי? האם יש לי תפיסות מוטעות לגבי מין? על ידי הרהורים כאלו, ניתן לזהות את האזורים שבהם הוא עצמו צריך לפתח גישה בריאה יותר, ורק לאחר מכן להסביר זאת לזולת.

מה הן ההשלכות של מודעות שגויה למיניות, ואיך מתגברים עליהן?

ישנן שלוש השלכות מרכזיות שגוררת אי-מודעות מינית: פגיעה מינית, התמכרות למין ולפורנו ומערכות יחסים לא בריאות:

1. פגיעות מיניות

חינוך למוגנות חייב להתחיל מגיל צעיר. לומר לילד "אל תדבר עם זרים" זה לא מספיק; צריך ללמד את הילד להיות אחראי לגופו, ללמד אותו איך להתנהג במקומות מסוימים, ובגיל מבוגר מספיק – לדבר איתו גם על השינויים שחלים בגופו (תוכלו לקרוא את המאמר הזה, לדוגמה). באמצעים אלו אנחנו יכולים למנוע התעללות מינית בילדות, התעללות שעלולה להרוס נפשות לאורך שנים ארוכות.

2. התמכרות למין והתמכרות לפורנו

כיום, כאשר הכל כל כך נגיש ובמרחק לחיצה, אי-חינוך למיניות בריאה עלול לגרור את הילד/הנער לפיתוח התמכרויות למין ולפורנו. התמכרות לפורנוגרפיה או למין עלולות להוביל לראייה מעוותת של מיניות, להשפיע לרעה על ההערכה העצמית ולהוביל למערכות יחסים לא בריאות ופוגעניות שיפגעו לנצח בנשמתו של המכור.

3. מערכות יחסים לא בריאות

כאשר הילד לא חונך נכון, הוא גם לא יידע מה לעשות לאחר נישואיו, כאשר הוא פתאום עומד מול בן/בת זוג. פגיעות מיניות טראומטיות יכולות לקרות גם אחרי החתונה, אם הבעל והאישה לא הודרכו כראוי, ולכן חשוב מאוד ללכת לקורס הדרכת כלות מתאים. הדרכה מקצועית יכולה לספק לכלות ולחתנים מידע מדויק ולא שיפוטי על אינטימיות, ללמד אותם על חשיבות התקשורת במערכת היחסים ולסייע להם לגבור על הבושה הטבעית.

איך מחנכים למיניות בריאה?

  • הסברת השינויים בגוף האדם וחינוך למוגנות.
  • הסברה מדוע יש לכבד את המרחב האישי ולא להטריד את הזולת.
  • דיבור על מיניות בצורה פתוחה אך צנועה, וללא שיפוטיות.
  • בניית דימוי גוף עצמי חיובי.
  • להסביר כיצד בונים מערכת יחסים המבוססת על תקשורת והכלה.
  • הולכים לאנשי מקצוע שיסבירו לנו כיצד להתנהל מול התמכרות.

לסיכום: איך מפתחים מודעות למיניות בריאה?

מדברים בגובה העיניים; לא מפחדים משאלות קשות; מחנכים לשמור על עצמינו ועל הזולת ובמקרה הצורך – פונים לאנשי המקצוע של 'רטורנו' לעזרה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
מיניות היא חלק חשוב מחיי האדם, אך לרוב היא מוקפת בתפיסות מוטעות ובסטיגמות שמביאות לפחד מיצירת שיח על הנושא. פיתוח מודעות למיניות בריאה הוא חיוני עבור אנשים בכל הגילים, כדי שיוכלו לייצר מערכות יחסים חיוביות ובריאות ולהישמר מפגיעות, פיתוח התמכרויות וסבל מתמשך.

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן