חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם מציאת משמעות לחיים מונעת התמכרות?

משמעות לחיים

להתמכר זה מפחיד. אנחנו חיים בדור שבו אנשים נופלים להתמכרויות שונות ומשונות על ימין ועל שמאל, ואנחנו רוצים לשמור על עצמנו, כדי שלא נגיע, חלילה, למצב כזה. הלכנו לשאול את הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד מרכז הגמילה מהתמכרויות 'רטורנו', את שאלת השאלות: "האם מציאת משמעות לחיים מונעת התמכרות"?

הסיבות להתמכרות

"יש סיבות רבות לכך שאדם נופל להתמכרות", פותח הרב אקשטיין. "התמכרות יכולה להגיע כתוצאה מהתנסות חד-פעמית שהופכת להרגל (ראו לדוגמה "מה עושה שימוש חד פעמי בקוקאין?"), מניסיונות לבריחה מהמציאות, מבעיות נפשיות וגנטיות שצפו לפני השטח, מטריגרים שונים שעוררו את ההתמכרות וכהנה רבות. עם זאת, פעמים רבות האדם מתחיל בהתמכרות, מכל סוג שהיא, מפני שהוא לא עסוק בדברים טובים. אדם משועמם או עצלן, שאין לו למה לקום בבוקר, יכול ליפול בקלות רבה יותר להתמכרות לסמים, התמכרות לאלכוהול, התמכרות להימורים, התמכרות לפורנו, התמכרות למין או כל סוג אחר של התמכרות".

משמעות לחיים – הפתרון או הבעיה?

"משמעות אמנם נשמעת לנו כמו מילה גדולה ומפחידה", מציין הרב אקשטיין, "אבל כשאנחנו מדברים על משמעות אנחנו לא מתכוונים לכך שאדם צריך לשבת ולחשוב מהי משמעות החיים, למה הוא בעצם נוצר ומה המטרה של כל זה. אמנם זה חשוב מאוד, אבל אנחנו מדברים על הרובד הבסיסי ביותר, הרובד שבו האדם מציב לעצמו מטרות אישיות, שתואמות את ערכיו ואמונותיו, כדי לחוש תחושות של הגשמה ומשמעות, הרגשה טובה של 'יש משהו במה שאני עושה, הדרך שאני עובר היא משמעותית'. תחושות כאלו הן יקרות מפז".

"ברגע שאדם מוצא משמעות לחיים שלו, הוא אוטומטית מעסיק את עצמו פחות בדברים שליליים", מסביר הרב אקשטיין. "תחשבו על עצמכם: כשאתם עסוקים בעבודה, בלימודים, בילדים, בספורט או במפגש עם חברים, אתם פנויים פחות לדברים רעים ככלל ולהתמכרויות בפרט. בדרך כלל, גם אם כשאתם יושבים עם חברים זה על כוס בירה, זה לא מסוכן כמו לשבת לבד ולשתות כוס בירה, ואז עוד קצת בירה, ואז ויסקי, וההמשך ידוע.

כשאדם מוצא לעצמו משמעות, מטרה בחיים, הוא מפתח גם כן חוסן נפשי, שמסייע לו להתמודד עם מצוקות ולחץ בדרכים בריאות יותר, מבלי לברוח מהבעיות על ידי שימוש בסמים או באלכוהול כמנגנון התמודדות. במקביל, כאשר האדם מלא בסיפוק מחייו האישיים והמקצועיים, הוא לא צריך לספק את הריגוש שלו בהתמכרויות שונות".

האם מציאת משמעות לחיים תעזור לי אם כבר נפלתי להתמכרויות?

"ברור!", אומר הרב אקשטיין בקול פסקני. "שיטת ההחלמה של מכון 'רטורנו' כוללת הענקת משמעות לחייהם של המכורים המחלימים, כדי למנוע מצב של התדרדרות חוזרת. אנחנו עובדים עם המחלים באופן פרטני ובקבוצה, מסייעים לו לבנות מחדש את מערכות היחסים עם הקרובים אליו, ועוזרים ככל האפשר במציאת משמעות ומטרות בחייו, עם מבט קדימה בלבד!".

החלמה היא מסע שדורש אומץ, אבל בסוף תוכלו להחזיר את השליטה לידיים שלכם ולמצוא משמעות בחיים. צרו קשר עם 'רטורנו', בחרו בחיים ללא התמכרות, ואמצו את האפשרויות הבלתי מוגבלות שמחכות לכם.

מאמרים נוספים
התמכרות למין
מה גורם לאדם לצרוך מין בתשלום?

 בני אדם בקשר זוגי אוהב מקיימים יחסים כאקט לחיבור והאהבה שלהם, יחסי מין הם חלק חשוב מהזוגיות וכאן מתעוררת תהייה, מה גורם לאדם בקשר איכותי, אוהב ומחייב, לקיים יחסים מחוץ

קרא עוד »
פיתוח אובססיה
מתי פעולה אובססיבית מוגדרת התמכרות?

שמעתם פעם אנשים אומרים אני אובססיבי למאכל הזה, או אובססיבי לתוכנית הזאת? אובססיה והתמכרות נשמעות לנו לפעמים כקשורות מעט אחת לשניה, גם ההתמכרות וגם התנהגות אובססיבית הם פעולות בלתי נשלטות

קרא עוד »
להתמכר זה מפחיד. אנחנו חיים בדור שבו אנשים נופלים להתמכרויות שונות ומשונות על ימין ועל שמאל, ואנחנו רוצים לשמור על עצמנו, כדי שלא נגיע, חלילה, למצב כזה. הלכנו לשאול את הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד מרכז הגמילה מהתמכרויות 'רטורנו', את שאלת השאלות: "האם מציאת משמעות לחיים מונעת התמכרות"?

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן