חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

למה אנחנו מתמכרים?

התמכרות

למה אנחנו מתמכרים?

התמכרות היא סוגיה קשה ומורכבת המשפיעה על אנשים בכל רחבי העולם. בעוד שאנחנו יכולים להבין בצורה כללית מהי התמכרות, השאלה "למה אנחנו מתמכרים?" נותרה חידה עבור אנשי המקצוע. במאמר זה נתעמק בטבעה הרב-גוני של ההתמכרות, ונבחן את הגורמים הפסיכולוגיים, הביולוגיים והסביבתיים התורמים להתפתחותה.

על ידי שפיכת אור על הגורמים הבסיסיים המובילים להתמכרות, נוכל להבין יותר לעומק את הנושא הזה ולבנות אסטרטגיות יעילות יותר למניעת התמכרויות ולטיפול בהן, שכן הבנה מקיפה של ההתמכרות חיונית להצלחת תהליך השיקום:

המוח האנושי: האיבר הפגיע ביותר

המוח האנושי ממלא תפקיד מרכזי בהתמכרות. זהו איבר מסובך ועדין להפליא האחראי על ויסות מצב הרוח, הרגשות וההתנהגות שלנו. התמכרות מתחילה לרוב באינטראקציה שבין החומר הממכר למערכת התגמול של המוח.

מהי מערכת התגמול?

במוח קיימת רשת מורכבת של מעגלים עצביים המכונה "מערכת התגמול". מערכת זו נועדה לחזק התנהגויות חיוניות להישרדות, כמו אכילה, שתייה והולדה. כאשר אנו עוסקים ב'התנהגויות' אלו, המוח שלנו משחרר כימיקלים, כמו דופמין, שיוצרים תחושות של הנאה ותגמול. עם הזמן, התחושות המענגות הללו מעודדות אותנו לחזור על פעילויות אלו כדי לחוש אותן שוב ושוב.

איך זה קשור להתמכרות?

דופמין הוא מוליך עצבי הממלא תפקיד מרכזי בהתמכרות. כאשר אנו צורכים סמים, אלכוהול או כל התנהגות ממכרת ומרגשת אחרת, המוח מוצף ברמות גבוהות של דופמין, באופן לא טבעי, מה שיוצר אופוריה ותחושת "היי" אינטנסיבית. גל לא טבעי זה של דופמין יכול להיות כל כך חזק עד כדי כך שהוא יכול להאפיל על יכולתו של המוח להפיק הנאה מפעילויות רגילות ובריאות. כאן נכנסת לפעולה מערכת התגמול, שמשתוקקת לחומר שגרם לשחרור הדופמין, וכך, למעשה, מתפתחת התמכרות.

איך נוצרת התמכרות?

כל שההתמכרות מתקדמת, המוח עובר 'הסתגלות' עצבית. הוא כבר מתרגל לריגוש שמביאה צריכת החומרים הממכרים, ודורש כמות גדולה יותר שלהם כדי לחזור לאותה רמת ריגוש. זהו מעגל הקסמים האכזרי של ההתמכרות; ככל שהיא נמשכת יותר זמן – צריך יותר חומר ממכר כדי להגיע לאותה רמת הנאה, וכך ההתמכרות רק הולכת ומחמירה.

גורמים פסיכולוגיים

בעוד שמערכת התגמול של המוח היא אשמה מרכזית בהתמכרות, היא לא האשמה היחידה. גם אלמנטים פסיכולוגיים ממלאים תפקיד משמעותי בסיבה לכך שאנשים מתמכרים, וניתן לסווג גורמים אלו באופן כללי לשני סוגים מרכזיים:

1. מנגנוני התמודדות

אנשים רבים פונים לחומרים ממכרים כאמצעי להתמודדות עם מתח, טראומה, חרדה או התמודדויות רגשיות אחרות. ההשפעה המקהה או האופורית של החומרים הממכרים באשר הם מספקת בריחה זמנית מהמציאות ומאתגרי החיים. אחרי שהאדם מגלה בפעם הראשונה עד כמה כיף להתנתק קצת מהמציאות, הסיכוי שהוא ישוב לצרוך חומרים ממכרים גדלה בצורה דרסטית (ראו גם את המאמר "מה עושה שימוש חד פעמי בקוקאין").

2. גנטיקה

גם גנטיקה יכולה לשחק תפקיד משמעותי בהחמרת הסיכוי להתמכרות. לחלק מהאנשים יש נטייה גנטית להתמכרות, מה שהופך אותם לרגישים יותר לפיתוח פוטנציאלי של התמכרות. הגנטיקה יכולה להשפיע על מערכת התגמול של המוח ועל האופן שבו הוא מגיב לחומרים, ובכך להציב את האדם בסיכון גבוה יותר להתמכרות.

גורמים סביבתיים וחברתיים

הסביבה שלנו והמעגלים החברתיים שאנו חלק מהם יכולים להשפיע באופן משמעותי על התפתחות התמכרות:

  1. לחץ חברתי: לחץ חברתי יכול להיות רב עוצמה, במיוחד בגיל ההתבגרות. אלה שמקיפים את עצמם בבני גילם המשתמשים בסמים או באלכוהול נוטים יותר להתנסות ובמקרים מסוימים לפתח התמכרות לחומרים כאלו ואחרים.
  2. היסטוריה משפחתית: אדם שגדל בבית שבו הוא היה חשוף להתמכרויות לסמים, אלכוהול, הימורים או מין – יהיה בסיכון גדול יותר לפתח התמכרויות דומות, מפני שזה מה שהוא מכיר. מלבד זאת, מפני שבהתמכרות יש פן גנטי, הוא עלול להיות בסיכון גבוה יותר לפתח כזו.
  3. נגישות: הזמינות והנגישות של החומרים הממכרים משחקות גם הן תפקיד מרכזי בהתמכרות. שכונות עוני וקהילות בעלות מעמד סוציו-אקונומי נמוך, שבהן ישנה זמינות גבוהה של סמים או אלכוהול, עשויות להיות בעלות שיעורי התמכרות גבוהים יותר.
  4. טראומה ומתח: חיים טראומטיים, שכללו התעללות פיזית, מינית ורגשית, תאונות או אובדן, יכולים לעורר התמכרות כסוג של בריחה והתמודדות שגויה עם הכאב הרגשי (ראו גם במאמר "האם טראומה מובילה להתמכרות?").

לסיכום:

הבנת המורכבות של ההתמכרות היא צעד קריטי במלחמה בה ביעילות. התמכרות נובעת משילוב של גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וסביבתיים. מכון גמילה כמו 'רטורנו' לסייע לכם במתן מענה לגורמים הרב-גוניים הללו. על ידי מתן טיפול מקיף המתייחס להיבטים הפיזיים, הפסיכולוגיים והחברתיים של ההתמכרות, נציע לכם דרך חדשה להחלמה.

אתם לא לבד! צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מהתמכרות, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמרים נוספים
התמכרות למין
מה גורם לאדם לצרוך מין בתשלום?

 בני אדם בקשר זוגי אוהב מקיימים יחסים כאקט לחיבור והאהבה שלהם, יחסי מין הם חלק חשוב מהזוגיות וכאן מתעוררת תהייה, מה גורם לאדם בקשר איכותי, אוהב ומחייב, לקיים יחסים מחוץ

קרא עוד »
פיתוח אובססיה
מתי פעולה אובססיבית מוגדרת התמכרות?

שמעתם פעם אנשים אומרים אני אובססיבי למאכל הזה, או אובססיבי לתוכנית הזאת? אובססיה והתמכרות נשמעות לנו לפעמים כקשורות מעט אחת לשניה, גם ההתמכרות וגם התנהגות אובססיבית הם פעולות בלתי נשלטות

קרא עוד »
התמכרות היא סוגיה קשה ומורכבת המשפיעה על אנשים בכל רחבי העולם. בעוד שאנחנו יכולים להבין בצורה כללית מהי התמכרות, השאלה "למה אנחנו מתמכרים?" נותרה חידה עבור אנשי המקצוע. במאמר זה נתעמק בטבעה הרב-גוני של ההתמכרות, ונבחן את הגורמים הפסיכולוגיים, הביולוגיים והסביבתיים התורמים להתפתחותה. על ידי שפיכת אור על הגורמים הבסיסיים המובילים להתמכרות, נוכל להבין יותר לעומק את הנושא הזה ולבנות אסטרטגיות יעילות יותר למניעת התמכרויות ולטיפול בהן, שכן הבנה מקיפה של ההתמכרות חיונית להצלחת תהליך השיקום:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן