חיפוש
Close this search box.

מהי התמכרות לאוכל?

התמכרות לאוכל

התמכרות נשמעת לנו כמו מילה מפחידה מאוד. כולנו יודעים שלטיפול בהתמכרויות הולכים רק במקרים חריגים, כמו גמילה מסמים, גמילה מאלכוהול, גמילה מהימורים או גמילה מפורנו. למרות זאת, לא תמיד ברור לנו מה עושים עם התמכרויות אחרות.

האם אני צריך ללכת למרכז גמילה אם אני סובל מהתמכרות לאוכל (אכילה כפייתית)? ומה עם התמכרות למסכים? האם מסתכלים על אנורקסיה כהתמכרות? כל השאלות האלו הן שאלות טובות, ולכן כאן יכתבו מומחי 'רטורנו' על התמכרות לאוכל, מהי, האם היא התמכרות ואיך צריך לטפל בה:

מהי התמכרות לאוכל?

התמכרות לאוכל, המכונה גם "הפרעת אכילת יתר" או "אכילה כפייתית", היא סוג של התמכרות התנהגותית המאופיינת באובססיה לאוכל וחוסר יכולת לשלוט בצריכתו. זוהי הפרעת אכילה מורכבת המערבת גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים, ויכולות להיות לה השלכות שליליות חמורות על בריאותו הפיזית והנפשית של המכור.

התמכרות לאוכל מתבטאת פעמים רבות בהשמנת יתר משמעותית, על כל נזקיה הרגשיים והפיזיולוגיים, אך השמנה אינה תסמין להתמכרות לאוכל, מפני שמכורים לאוכל יכולים שלא לסבול מהשמנת יתר בשל מאפיינים גנטיים או אורח חיים ספורטיבי. עם זאת, בין אם ההתמכרות לאוכל מלווה בהשמנת יתר ובין אם לא, מדובר בתופעה חמורה המלווה בנזקים פיזיים, תפקודיים, פסיכולוגיים וחברתיים.

חשוב מאוד לציין שהתמכרות לאוכל אינה זהה לחיבה רגילה למאכלים מתוקים, או להנאה ולצריכת מזונות לא בריאים מדי פעם. זוהי הפרעה חמורה שעלולה להיות בעלת השלכות חמורות על בריאותו הפיזית והנפשית של האדם.

 

איך נוצרת התמכרות לאוכל? למה זה קורה?

ישנם מחקרים שונים לגבי שכיחות ההתמכרות והגורמים לה, אך חשוב לציין כמו בכל התמכרות, התמכרות לאוכל לא באמת קשורה באוכל, אלא בשליטה. התמכרות לאוכל לא נובעת רק מאי-שליטה על צריכת אוכל, אלא דפוס הנובע במרבית המקרים מקושי רגשי ומפחד ממגע עם העולם הפנימי. 

התמכרות לאוכל עלולה להיווצר כאשר אדם מרגיש שהוא אינו יכול לשאת רגשות שליליים בהם הוא מוצף, ולכן הוא מחפש דרך לשכך אותם. על רקע זה עשויות להתפתח התמכרויות רבות, בהן גם התמכרות לאוכל באופן של אכילה רגשית. האוכל מתחיל לשמש כמקום מפלט, בו האדם עסוק במשהו אחר ולא מתפנה לעסוק ברגשותיו. עם הזמן נוצר דפוס התמכרותי, בו האוכל אינו משמש להרגעה רק במצבי משבר, אלא הופך למפלט קבוע לאיזון רגשי ובריחה מהתמודדויות החיים. מאחר שהאוכל הוא אמצעי זמין ומהנה, הדרך לפיתוח התמכרות לאוכל היא קצרה יותר מדרך הנפילה להתמכרויות אחרות.

מלבד אכילה רגשית, שהיא הטריגר הנפוץ ביותר להתמכרות לאוכל, גם גנטיקה עשויה למלא תפקיד בהתמכרות למזון, שכן מחקר מצא כי שינויים גנטיים מסוימים עשויים להגביר את הסיכון לפתח את ההפרעה, ואכן התמכרות לאוכל נפוצה יותר במשפחות בהן יש היסטוריה של התמכרויות או הפרעות נפשיות. גם גורמים סביבתיים עשויים לתרום להתפתחות התמכרות לאוכל. לדוגמה, אנשים שנחשפו להרגלי אכילה לא בריאים בילדותם, עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח התמכרות לאוכל בשלב מאוחר יותר בחיים.

בנוסף, יש הטוענים כי סוגים מסוימים של מזונות, במיוחד אלה שעשירים בסוכר, שומן ומלח, יכולים לעורר שחרור של דופמין במוח, ההורמון הקשור להנאה ולתגמול. הדבר  יכול להוביל לתשוקה ורצון להמשיך לאכול את אותם סוגי מזונות, גם אם אדם אינו רעב. תיאוריה נוספת היא שהתמכרות למזון עלולה להיגרם מחוסר איזון של כימיקלים במוח, כמו סרוטונין, שעוזר לווסת את מצב הרוח והתיאבון. אנשים שיש להם רמות נמוכות של סרוטונין עשויים להיות מועדים יותר להתמכרות לאוכל, מכיוון שהם עשויים לפנות לאוכל כדרך להתמודד עם רגשות שליליים או להרגיש טוב יותר.

תסמינים של התמכרות לאוכל

להתמכרות לאוכל ישנם תסמינים רבים, ביניהם:

  • אכילת כמויות גדולות של מזון בפרק זמן קצר, גם כשלא רעבים פיזית.
  • יש חשק לסוגי מזון ספציפיים, במיוחד כאלה המכילים סוכר, שומן ומלח.
  • ישנו מאבק חריג על השליטה בצריכת המזון, אפילו כאשר מנסים לעשות דיאטה או לאכול בריא יותר.
  • ישנם תסמיני גמילה, כגון עצבנות וחרדה, כאשר לא מסוגלים לאכול את המזונות הגורמים להתמכרות.
  • המכור ממשיך לצרוך מזון בכמויות גדולות למרות השלכות שליליות, כגון עלייה במשקל או בעיות בריאותיות.
  • האדם סובל מתחושות אשמה ובושה חזקות בשל הרגלי האכילה.
  • האדם אוכל בסתר, או מסתיר אוכל לזמן מאוחר יותר כדי להימנע מהערות הסביבה.

מה הנזקים של התמכרות לאוכל?

אם לא מטפלים בה, התמכרות לאוכל יכולה להיות בעלת השלכות חמורות על בריאותו הפיזית והנפשית של האדם. השלכות גופניות עשויות לכלול עלייה במשקל והשמנת יתר, העלולות להגביר את הסיכון למספר בעיות בריאותיות, כולל סוכרת, מחלות לב ולחץ דם גבוה. התמכרות לאוכל יכולה גם להוביל לתת תזונה, מכיוון שמכורים עשויים שלא לצרוך את החומרים התזונתיים הדרושים להם כדי לשמור על בריאות תקינה.

התמכרות לאוכל יכולה להוביל גם לנזקים נפשיים, כגון רגשות בושה ואשמה, חרדה, דימוי עצמי נמוך ודיכאון. מכורים לאוכל עלולים לחוות גם השלכות חברתיות, כגון בידוד מהסביבה ויחסים מתוחים עם חברים ובני משפחה.

איך נגמלים מהתמכרות לאוכל?

כיוון שהבסיס להתמכרות הינו רגשי, גם הטיפול בה צריך להיות רגשי, ולא יסייעו כל הדיאטות שבעולם, ניתוחים לקיצור קיבה ומדכאי תיאבון. גמילה מהתמכרות לאוכל תכלול טיפול פסיכולוגי שיאתר את מקורותיה הרגשיים של ההתמכרות לאוכל ויטפל בהם לעומק. המכור יפתח מיומנות רגשית שתאפשר לו להתמודד עם רגשותיו ותמנע את צריכת המזון כתחליף להתמודדות הרגשית.

מלבד קבוצות תמיכה, גם ביצוע שינויים באורח החיים, כגון הקפדה על תזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה, הם חלק חשוב מההחלמה.

אם אתה או מישהו שאתה מכיר נאבק בהתמכרות לאוכל, חשוב לבקש עזרה מאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש, ולפנות למכון גמילה בעת הצורך. מוזמנים ליצור קשר כדי לקבל ייעוץ מקצועי ופרטים נוספים.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות נשמעת לנו כמו מילה מפחידה מאוד. כולנו יודעים שלטיפול בהתמכרויות הולכים רק במקרים חריגים, כמו גמילה מסמים, גמילה מאלכוהול, גמילה מהימורים או גמילה מפורנו. למרות זאת, לא תמיד ברור לנו מה עושים עם התמכרויות אחרות. האם אני צריך ללכת למרכז גמילה אם אני סובל מהתמכרות לאוכל (אכילה כפייתית)? ומה עם התמכרות למסכים? האם מסתכלים על אנורקסיה כהתמכרות? כל השאלות האלו הן שאלות טובות, ולכן כאן יכתבו מומחי 'רטורנו' על התמכרות לאוכל, מהי, האם היא התמכרות ואיך צריך לטפל בה:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן