חיפוש
Close this search box.

הצילו: איך מזהים מכור בתחילת הדרך?

איך מזהים מכור

מתי אדם הופך למכור? איך נוצרת התמכרות? שתי שאלות אלו הן שאלות יסודיות ששואלים שוב ושוב בכל הרצאה את הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד עמותת 'רטורנו', המפעילה מכון לגמילה מהתמכרויות. זה ברור שלא כל מי ששותה יין בקידוש או בירה עם חברים יהפוך למכור, אבל מתי נחצה הקו הדק שהופך את האדם ממשתמש זמני למכור? פנינו אל הרב כדי לקבל תשובה:

איך מזהים מכור?

הרב אקשטיין משתף שיום אחד יצרה איתו קשר אשתו של איש עסקים מפורסם, והביעה דאגה שבעלה אלכוהוליסט. כשהרב אקשטיין שאל איך היא יודעת, היא השיבה שהיא סומכת על האינסטינקטים שלה. בינתיים, בעלה ביטל את חששותיה והתעקש שהוא רק נהנה מהאלכוהול ושותה במידה, אבל בסוף הסכים להגיע לפגישה עם הרב אקשטיין.

בסוף הפגישה, לאחר שהתפאר על הצלחותיו, שאל איש העסקים את הרב: "נו, אני נראה לך מכור?". הרב ענה: "אני לא יודע, אבל תן לי לשאול אותך שאלה. נניח שאתה מגיע הביתה ביום שישי, אחרי שעשית קניות לשבת. אתה עולה הביתה עם חלק מהשקיות, ומבקש מאשתך שתעלה אחר כך את הארגז עם הוויסקי היקר שקנית כדי לשתות עם החברים אחרי סעודת שבת".

"כמו שביקשת, אשתך היקרה אכן מעלה את הארגז. בערב, אחרי הקידוש, אתה הולך להוציא את הוויסקי מהארגז, ומגלה שאשתך הביאה בטעות את הארגז של המיץ ענבים במקום את הוויסקי. מה אתה עושה כעת?", סיים הרב אקשטיין. "לפני שאני הורג אותה, או אחרי?", ענה מיד איש העסקים…

בתוך שבוע הוא עמד עם המזוודה בכניסה ל'רטורנו' והתחיל תהליך גמילה מאלכוהול.

אכן, לא כל משתמש בחומרים פסיכואקטיביים יהפוך למכור, כשם שלא כל אדם שקונה כרטיס לוטו הוא מהמר כפייתי. עם זאת, אחוז מסוים מהמשתמשים אכן יתמכר. 

המפתח לזיהוי התמכרות הוא לחפש דפוסים שאינם רגילים, או שגורמים למצוקה בחיי המשתמש.

שינוי התנהגותי

אינדיקטור אחד להתמכרות הוא התנהגות המשתמש. אנשים מכורים לרוב ישקרו ויסתירו את ההתמכרות שלהם מאחרים. בנוסף, הם עלולים להיות עצבניים ונסערים כאשר הם אינם מסוגלים להשיג את החומר הרצוי.

המחיר הוא כבד

אינדיקטור נוסף להתמכרות הוא המחיר שאדם מוכן לשלם עבור סיפוק ההתמכרות שלו. בעוד שאנשים רבים עשויים להשתמש בסמים או באלכוהול רק לצרכי הנאה, מכורים יעשו מאמצים רבים כדי להשיג את החומר המועדף עליהם, ולא יבחלו בשקרים ובגניבות כדי להשיג אותו.

איך משכנעים מכור לפנות לגמילה?

למרות האינדיקטורים הללו, זה יכול להיות קשה לשכנע מישהו שהוא מכור. במקרים רבים, מכורים עשויים להכחיש שיש להם בעיה, גם לנוכח ההוכחות המוחצות המוצגות בפניהם. עם זאת, לעיתים ניתן לעזור לאנשים לראות את האמת על ההתמכרות שלהם, כמו שהרב אקשטיין השתמש בתרחיש היפותטי כדי לעזור לאיש העסקים לראות את האמת על התמכרותו.

זה המקום שבו המשפחה יכולה למלא תפקיד חיוני בעידודם לפנות לעזרה מקצועית. חיוני לגשת למכור באהבה, חמלה והבנה ולא בשיפוטיות ובביקורת. חשוב לזכור שהתמכרות היא מחלה הדורשת עזרה מקצועית, ואף פעם לא מאוחר מדי לפנות לטיפול, אך כדאי לפנות לתהליך טיפול בהתמכרויות בהקדם האפשרי, כדי למנוע מהנזק להימשך.

אם אתם או יקיריכם סובלים מהתמכרות לסמים או מכל התמכרות אחרת, צרו קשר ונלווה אתכם יד ביד בתהליך טיפול בהתמכרויות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
מתי אדם הופך למכור? איך נוצרת התמכרות? שתי שאלות אלו הן שאלות יסודיות ששואלים שוב ושוב בכל הרצאה את הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד עמותת 'רטורנו', המפעילה מכון לגמילה מהתמכרויות. זה ברור שלא כל מי ששותה יין בקידוש או בירה עם חברים יהפוך למכור, אבל מתי נחצה הקו הדק שהופך את האדם ממשתמש זמני למכור? פנינו אל הרב כדי לקבל תשובה:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן