חיפוש
Close this search box.

התמכרות בני נוער למסכים

התמכרות למסכים

בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים, מסכים נוכחים בכל מקום בחיינו. מסמארטפונים ועד למשחקי מחשב, מכשירים אלו מציעים לנו עולם שלם של בידור בקצב מהיר. עם זאת, ישנו חשש גובר לגבי התמכרות של בני נוער למסכים, שעלולה להיות בעלת השפעות שליליות עמוקות עליהם בכל המישורים:

למה מתמכרים למסכים?

המשיכה של המסכים טמונה ביכולתם לספק סיפוק מיידי ואפשרויות אינסופיות לבידור. פלטפורמות מדיה חברתית מציעות חיבור מתמיד לחברים ומקום לביטוי עצמי. משחקי וידאו מספקים חוויות סוחפות ותחושת הישג, והנגישות והנוחות של המסכים הביאו לעלייה משמעותית ב"זמן המסך" בקרב בני נוער.

אפקט הדופמין

בהתמכרות למשחקי מחשב ובהתמכרות לרשתות החברתיות יש גורם מרכזי אחד התורם להתמכרות – שחרור הדופמין במוח. דופמין הוא מוליך עצבי שמשפיע על המוח ומעורר רגשות הנאה ואושר. המסכים, במיוחד הרשתות החברתיות ומשחקי הווידאו, גורמים לשחרורו, כאשר כל לייק, מחמאה או עליית רמה במשחק יכולים להוביל לשטף של דופמין, שמחזק את הרצון לחזור אל המסכים שוב ושוב.

אסקפיזם ומנגנון התמודדות

עבור חלק מהמתבגרים, התמכרות למסך עשויה לשמש כבריחה מבעיות בעולם האמיתי או כמנגנון התמודדות עם מתח, חרדה או בדידות. העולם הדיגיטלי מספק הפוגה זמנית מאתגרי חיי היומיום, אך הבריחה אל המסכים בדרך כלל רק מחמירה את הניתוק מהעולם, מה שמוביל למעגל הרסני של חרדה חברתית ובדידות.

אישור מהסביבה

הרשתות החברתיות ממלאות תפקיד משמעותי בחייהם של בני הנוער, שמרגישים לפעמים שהערך העצמי שלהם תלוי באישור שהם מקבלים מהסביבה. הפחד מלהחמיץ דברים (FOMO) דוחף אותם להישאר דבוקים למסכים, לחכות לכל תגובה ולייק ולהיות מעודכנים בנעשדה בצורה אובססיבית. הצורך המתמיד הזה באישור חברתי והפחד להישאר בחוץ רק מחמירים את ההתמכרות למסכים.

הסכנות בהתמכרות למסכים

שימוש מוגזם במסכים עלול להשפיע לרעה על הבריאות הפיזית והנפשית של בני נוער. השימוש הממושך במסך בא על חשבון פעילות גופנית, ותורם להגברת הסיכון להשמנה ולבעיות בריאותיות נוספות. מלבד זאת, האור הנפלט מהמסכים משבש את דפוסי השינה.

מבחינה נפשית, התמכרות למסכים עלולה להוביל לחרדה, דיכאון וירידה במיומנויות החברתיות. אינטראקציות וירטואליות לעולם אינן יכולות להחליף באופן מלא תקשורת פנים אל פנים, ושימוש ממושך במסך יכול להפריע להתפתחות של מערכות יחסים משמעותיות.

עד כמה ההורים צריכים להיות מעורבים?

להורים יש תפקיד מרכזי בעיצוב ההרגלים הדיגיטליים של בני הנוער שלהם. הורים רבים מודאגים מההשפעה של התמכרות למסכים על התפתחות ילדיהם, ולכן ההורים צריכים להיות אחראים על קביעת גבולות ברורים לזמן מסך, עידוד תחביבים ופעילויות אחרות וטיפוח תקשורת פתוחה וכנה עם ילדיהם.

כיום, אופציות כמו ניטור זמן מסך, מגבלות שימוש באפליקציה ומצבי "נא לא להפריע" הן סטנדרטיות במכשירים רבים, וגם ברשתות החברתיות יש כלים לניהול זמן מסך ולמניעת שימוש מופרז. על המחנכים וההורים לשתף פעולה כדי להעלות את המודעות לגבי שימוש אחראי במסך, ולסייע לילדיהם בכך בצורה נעימה ולא כ"הנחתה" מלמעלה.

עידוד בני נוער לעסוק בפעילויות אחרות הוא כלי חיוני בשבירת מעגל ההתמכרות. הורים, בתי ספר וארגונים קהילתיים יכולים לספק הזדמנויות לפעילויות גופניות, ספורט, אמנויות ומפגשים חברתיים כדי לטפח מערכות יחסים בריאות ולבנות מיומנויות מעבר לתחום הדיגיטלי.

אם אתם מכירים מישהו שנאבק בהתמכרות למסכים, חשוב לבקש עזרה מאיש מקצוע ולפנות למכון גמילה בעת הצורך. מוזמנים ליצור קשר עם 'רטורנו' כדי לקבל ייעוץ מקצועי ופרטים נוספים.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים, מסכים נוכחים בכל מקום בחיינו. מסמארטפונים ועד למשחקי מחשב, מכשירים אלו מציעים לנו עולם שלם של בידור בקצב מהיר. עם זאת, ישנו חשש גובר לגבי התמכרות של בני נוער למסכים, שעלולה להיות בעלת השפעות שליליות עמוקות עליהם בכל המישורים:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן