חיפוש
Close this search box.

למה מתמכרים לפורנו?

התמכרות לפורנו

התמכרות לפורנו היא בעיה הולכת וגוברת שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא מאופיינת בהתנהגות כפייתית שמובילה לצריכה מופרזת של פורנוגרפיה למרות ההשלכות השליליות הישירות של צריכה זו על החיים האישיים, המקצועיים והחברתיים. 

השאלה "למה מתמכרים לפורנו" היא שאלה שנחקרה רבות, והמחקרים גילו כי היא כרוכה בשינויים במוח שעלולים להוביל להתנהגות כפייתית. במאמר זה דיברנו עם הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד מרכז הגמילה מהתמכרויות 'רטורנו', על השינוי במוח שמוביל להתמכרות לפורנו וכיצד המוח מתחבר מחדש להתנהגות כפייתית:

למה אנשים מתמכרים לפורנו?

"אחד מאזורי המפתח במוח המושפעים מהתמכרות לפורנו הוא מערכת החיזוק/התגמול", משיב לנו הרב איתן אקשטיין. "מערכת התגמול היא רשת של עצבים במוח האחראים ליצירת תחושות של עונג והנאה. כאשר מישהו עוסק בפעילות מענגת, כגון צפייה בפורנוגרפיה, מערכת התגמול משחררת כימיקלים הנקראים מוליכים עצביים, כגון דופמין. הדופמין יוצר תחושת הנאה ומוטיבציה לחזור על ההתנהגות המענגת, מה שמוביל להתמכרות להתנהגות הזו".

האם צפייה בפורנו פוגעת במוח, או שזו אגדה?

הרב אקשטיין נאנח, וממשיך: "כאשר מישהו מתעסק שוב ושוב בהתנהגות של צפייה בפורנו, המוח מתחיל להסתגל לגירוי המוגבר הזה של מערכת התגמול. זה מוביל לשינויים בכימיה ובמבנה המוח, מה שיכול להוביל להתנהגות כפייתית. לדוגמה, מחקר מצא שלאנשים שמתמכרים לפורנו יש מערכת תגמול יתר ורמות נמוכות של פעילות בקליפת המוח הקדם-מצחית, האזור במוח המווסת דחפים ושולט על קבלת החלטות.

פורנוגרפיה עשויה גם לספק פורקן לוויסות רגשי. אנשים פונים לפורנו כדי לברוח מרגשות שליליים ולחוות הנאה. ככל שההתנהגות נמשכת, המוח מתחיל לקשר בין פורנו לוויסות רגשי, מה שמוביל להתנהגות להחמיר ולהעצים".

איך מטפלים בהתמכרות לפורנו?

"גמילה מפורנו כוללת בדרך כלל טיפול פסיכולוגי מתמשך, המתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות התורמות להתמכרות. אנחנו נעבור עם המכור דרך הסיבות להתמכרותו, עד שנצליח להפחית את התשוקה ולעזור לווסת תגובות רגשיות.

חשוב לציין שהתמכרות היא הפרעה רב-ממדית מורכבת, ושיש לקחת בעירבון מוגבל מידע שמוצאים ברשת, ולא להתייחס אליו כמדריך אבחנה או טיפול סופי. אם יש לך חששות לגבי ההתנהגות שלך או של מישהו שאכפת לך ממנו, חשוב לפנות למרכז גמילה מהתמכרויות מקצועי".

מה עושים ב'רטורנו' עם התמכרות לפורנו?

"את עמותת 'רטורנו' בישראל הקמתי בשנת 1996, כדי לטפל במגוון רחב של התמכרויות ולנסות להנגיש הסברה בתחום שתסייע ותמנע מראש נפילה להתמכרויות", מספר הרב איתן אשקטיין. "תהליך גמילה מפורנו במרכז רטורנו הוא תהליך המתבצע אצלינו, בתנאי פנימייה מלאים. המכורים משתתפים בקבוצות תמיכה מונחות, בהן הם מקבלים סט של כלים לשליטה על דחפים, להבעת רגשות וליצירת קשרים חיוביים עם אחרים.

בנוסף, סדנת הגמילה כוללת טיפול פסיכולוגי מעמיק למציאת הגורם להתמכרות. מלבד זאת, בסדנה משולבים גם טיפולים המסייעים למודרכים להתמודד עם החסר של הפורנו, כמו טיפול בספורט, טיפול באמצעות בעלי חיים ורכיבה טיפולית על סוסים. בסופו של תהליך, נרצה שהמכור יהפוך למחלים, ויחזיק ביד את כל הכלים להתמודדות עם החיים האמיתיים".

בסוף השיחה, מבקש הרב אקשטיין להוסיף משפט נוסף:

"אם אתם או יקיריכם מכורים לפורנו ורוצים להיגמל – תדעו שאין מה לחשוש, ושאתם לא לבד. צרו קשר עוד היום עם רטורנו, ונלווה אתכם יד ביד בתהליך גמילה מפורנו עד להחלמה מלאה".

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות לפורנו היא בעיה הולכת וגוברת שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא מאופיינת בהתנהגות כפייתית שמובילה לצריכה מופרזת של פורנוגרפיה למרות ההשלכות השליליות הישירות של צריכה זו על החיים האישיים, המקצועיים והחברתיים.  השאלה "למה מתמכרים לפורנו" היא שאלה שנחקרה רבות, והמחקרים גילו כי היא כרוכה בשינויים במוח שעלולים להוביל להתנהגות כפייתית. במאמר זה דיברנו עם הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד מרכז הגמילה מהתמכרויות 'רטורנו', על השינוי במוח שמוביל להתמכרות לפורנו וכיצד המוח מתחבר מחדש להתנהגות כפייתית:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן