חיפוש
Close this search box.

גמילה מסמים – אפשר לצאת מזה

גמילה מסמים

התמכרות לסמים פוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם. היא לא מפלה על סמך גיל, מין או מצב סוציו-אקונומי. עם זאת, החדשות הטובות הן שגמילה מסמים היא תמיד בהישג יד, אם רק תרצו. במאמר זה נלך איתכם יד ביד במסע ההחלמה מהתמכרות לסמים, נבין את חשיבות השיקום ונראה עד כמה טוב יכול להיות סופו של המסע:

הבנת ההתמכרות לסמים

להתמכרות לסמים אין סיבה אחת, והיא יכולה לקרות בשל מגוון סיבות:

  1. נטייה גנטית: אנשים מסוימים עשויים להיות רגישים יותר להתמכרות גנטית עקב ההיסטוריה המשפחתית שלהם.
  2. כימיה של המוח: סמים יכולים לשנות את הכימיה של המוח, מה שמוביל לתלות סמים ולרצון בלתי נשלט לצרוך אותם.
  3. סביבה: אדם שנחשף מגיל צעיר לשימוש בסמים עשוי להתמכר לסמים בסבירות גבוהה יותר מאדם שגדל בסביבה נקייה מסמים.
  4. גורמים פסיכולוגיים: חרדה, דיכאון וטראומה יכולים להפוך אנשים לפגיעים יותר להתמכרויות שונות.

חשיבות הגמילה במכון גמילה מקצועי

לגמילה במכון גמילה מקצועי יש תפקיד חשוב מאוד בתהליך ההחלמה מהתמכרות לסמים (ראו גם "למה חשוב כל כך לפנות לאיש מקצוע מוסמך?"). מכון גמילה יוצר סביבה נקייה ותומכת שנועדה לעזור לאנשים להתגבר על התמכרותם ולפתח את הכישורים הדרושים לחיים נטולי סמים. הנה עוד יתרונות של מרכז גמילה מקצועי:

הכוונה מקצועית

במכוני גמילה מסמים למטופלים יש גישה לאנשי מקצוע מיומנים, כולל רופאים, פסיכולוגים עם התמחות בהתמכרויות ויועצים שיכולים לספק טיפול ותמיכה המותאמים לצרכיהם בתהליך גמילה מסמים. הדרכה זו חיונית לטיפול בהיבטים הפיזיים והפסיכולוגיים של ההתמכרות.

סביבה בטוחה

גמילה מספקת סביבה מבוקרת ונטולת סמים, הממזערת את הסיכון לחזרת ההתמכרות ומבטיחה שהמכורים יהיו רחוקים מהטריגרים שהובילו להתמכרותם.

תמיכה קבוצתית

לעיתים זה מאוד מנחם וממריץ להיות מוקף באנשים שנמצאים גם הם בדרך להחלמה. כאשר המכורים מוקפים באנשים שסובלים מאותה בעיה שהם סובלים ממנה – הם פתאום לא מרגישים יותר לבד בעולם.

שלבי ההחלמה

אין סוג אחד של מסע לגמילה מסמים שמתאים לכולם. זהו תהליך הכולל בדרך כלל מספר שלבים, שמשתנה בהתאמה למכור ולאתגרים הייחודיים לו. עם זאת, ישנם שלבי החלמה נפוצים:

  1. הכרה וקבלה: השלב הראשון בהחלמה הוא ההכרה בכך שיש בעיה וקבלה שהשינוי הכרחי. שלב זה כרוך לעתים קרובות בהודאה של המכור בפני עצמו ובפני אחרים שההתמכרות תפסה בו אחיזה.
  2. שיקום: לאחר השלמת הגמילה, המחלימים נכנסים לתוכנית שיקום וממשיכים לעבוד על החלמתם על ידי השתתפות בקבוצות תמיכה, מפגשי טיפול ופיתוח שגרה בריאה. אסטרטגיות למניעת הישנות הן חיוניות בשלב זה.
  3. החלמה ארוכת טווח: החלמה ארוכת טווח כרוכה בשמירה על פיכחון ואורח חיים נטול סמים. זהו תהליך מתמשך שלעיתים קרובות דורש תמיכה מתמשכת וטיפול עצמי.

אתגרים בהחלמה

החלמה מהתמכרות לסמים אינה דרך לינארית, ויש כמה אתגרים שהמחלימים עשויים להתמודד איתם במהלך הדרך:

  • הרצון לא נעלם: גם לאחר גמילה מוצלחת, אנשים עשויים לחוות תשוקה עזה לסמים. למידה להתמודד עם התשוקות הללו היא מיומנות קריטית בהחלמה.
  •  תחלואה כפולה: אנשים רבים נאבקים במקביל גם בהתמכרות וגם בבעיות נפשיות. טיפול בהפרעות אלו כאשר הן מתרחשות במקביל הוא חיוני להחלמה מוצלחת.
  • סטיגמות: הסטיגמה השלילית סביב המושג "התמכרות" יכולה להוות מחסום משמעותי להחלמה. היא יכולה להוביל לתחושות של בושה ובידוד, מה שמקשה על המכורים לבקש עזרה.
  • הישנות: הישנות (חזרה) של ההתמכרות היא חלק נפוץ בתהליך ההחלמה, אך נפילה אינה כישלון וניתן להשתמש בה כהזדמנות לצמיחה.
  • מערכת תמיכה: בנייה ותחזוקה של מערכת תמיכה חזקה היא קריטית לצורך החלמה מהתמכרות. ישנם מכורים שעשויים להתמודד עם אתגרים אם חבריהם או בני משפחתם אינם מבינים או תומכים בהחלמתם.

מפתחות להחלמה מוצלחת

אמנם החלמה מהתמכרות לסמים היא מסע מאתגר, אבל היא אפשרית לחלוטין עם מסירות ותמיכה נכונה. הנה כמה מפתחות להחלמה מוצלחת:

  1. חפשו עזרה מקצועית: פנו לאנשי מקצוע מתחום הטיפול בהתמכרויות, הם יכולים לספק הדרכה ותמיכה המותאמים לצרכים שלכם.
  2. בנו רשת תמיכה: הקיפו את עצמכם באנשים שתומכים במאמצי ההחלמה שלכם, כמו משפחה, חברים, קבוצות תמיכה ו'ספונסרים'.
  3. למדו כיצד להתמודד: פתחו מנגנוני התמודדות בריאים להתמודדות עם מתח, דיכאון וטריגרים שעלולים להוביל לשימוש בסמים. בנו לעצמכם, יחד עם אנשי המקצוע, סל כלים להתמודדות במקרים אלו.
  4. הגדירו יעדים ריאליים: הגדירו לעצמכם יעדים ברי השגה בהחלמה ותחגגו ניצחונות קטנים בדרך.

לסיכום:

החלמה מהתמכרות לסמים היא מאתגרת, אך ברת השגה. עם התמיכה הנכונה, הנחישות והמחויבות לשינוי, המכורים יכולים להשתחרר מאחיזת ההתמכרות ולנהל חיים בריאים ומספקים. זכרו שהחלמה היא לא יעד, אלא מסע לכל החיים של צמיחה וגילוי עצמי, ואתם יכולים לצאת מההתמכרות ולבנות עתיד מזהיר יותר.

צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מהתמכרות, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
התמכרות לסמים פוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם. היא לא מפלה על סמך גיל, מין או מצב סוציו-אקונומי. עם זאת, החדשות הטובות הן שגמילה מסמים היא תמיד בהישג יד, אם רק תרצו. במאמר זה נלך איתכם יד ביד במסע ההחלמה מהתמכרות לסמים, נבין את חשיבות השיקום ונראה עד כמה טוב יכול להיות סופו של המסע:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן