חיפוש
Close this search box.

מה זה תחלואה כפולה, ואיך מטפלים בזה?

תחלואה כפולה

תחלואה כפולה הוא מצב מורכב שבו אדם חווה בו-זמנית התמכרות והפרעה נפשית. תחלואה כפולה היא מורכבת לאבחון ולטיפול, שכן התסמינים של ההתמכרות ושל ההפרעה הנפשית יכולים לעתים קרובות לחפוף ולהחמיר זה את זה. עם זאת, עם האבחון והטיפול הנכונים, גם אנשים עם תחלואה כפולה יכולים להחלים ולשפר את איכות חייהם.

מהי תחלואה כפולה?

תחלואה כפולה היא מצב שבו אדם חווה במקביל גם התמכרות וגם הפרעה נפשית. על פי המינהל לענייני ניצול לרעה של תרופות פסיכואקטיביות ושירותי בריאות הנפש האמריקאי (SAMHSA), כ-9.2 מיליון מבוגרים בארצות הברית סובלים מתחלואה כפולה, כך שהמשמעות היא שכמעט 40% מהאנשים עם המתמכרים לסמים סובלים גם מהפרעה נפשית.

הפרעות בריאות נפשיות נפוצות המתרחשות במקביל להתמכרות לסמים כוללות דיכאון, חרדה, הפרעה דו־קוטבית והפרעת דחק פוסט־טראומטית (PTSD). ההתמכרות בתחלואה כפולה יכולה להיות לא רק התמכרות לסמים קשים, אלא כל סוג של התמכרות, כולל התמכרות לאלכוהול, התמכרות למשככי כאבים והתמכרות לסמים קלים.

אחד האתגרים של תחלואה כפולה הוא שהתסמינים של כל הפרעה יכולים לעתים קרובות לחפוף ולהחמיר זה את זה. לדוגמה, אנשים עם דיכאון עשויים לפנות לאלכוהול או לסמים כדרך להתמודד עם הסימפטומים שלהם, מה שעלול להוביל להתמכרות. באופן דומה, אנשים עם הפרעת שימוש בסמים עלולים לחוות חרדה או דיכאון כתוצאה מהשימוש שלהם בחומרים.

טיפול בתחלואה כפולה

בדרך כל, טיפול בתחלואה כפולה יהיה טיפול הוליסטי, כלומר: הוא יכלול גם בתוכו גם טיפול בהתמכרות וגם טיפול בהפרעה הנפשית, ושני אלו יהיו משולבים בתוכנית טיפולית מקיפה. במקומות המתמחים בתחלואה כפולה, הטיפול המשולב יכלול צוות רב־תחומי של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, כולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, כמו גם מטפלים המומחים להתמכרויות.

הצוות יעבוד יחד על מנת לפתח תכנית טיפול שתיתן מענה מענה לצרכים ולנסיבות הספציפיים של המכור, כאשר מטרת הטיפול המשולב תהיה, כאמור, לספק טיפול הוליסטי אך ממוקד מטרה, שיתייחס לכל ההיבטים במצבו של המכור, לרבות צרכיו הפיזיים, הרגשיים והחברתיים.

במקרים מסוימים, טיפול באשפוזית עשוי להיות נחוץ כדי לספק סביבה תומכת עבור אנשים בעלי תחלואה כפולה, כדי שיוכלו להתמקד בהחלמתם. טיפולים אלו יכולים להיות מועילים במיוחד עבור אנשים שההפרעות הנפשיות או ההתמכרותיות שלהם הגיעו למצב שבו הם זקוקים לליווי צמוד כדי להחלים. טיפול באשפוזית יכול גם לספק סביבה בטוחה ותומכת לאנשים שעלולים להיות בסיכון להישנות הבעיות עקב גורמים סביבתיים או טריגרים בסביבתם הביתית.

אז לסיכום: מה זה תחלואה כפולה, ואיך מטפלים בזה?

תחלואה כפולה היא מצב שבו אדם חווה במקביל גם התמכרות וגם הפרעה נפשית. הדרך לטפל בתחלואה כפולה היא לפנות בהקדם האפשרי לאנשי מקצוע, שיפנו אתכם למקום המתאים כדי שתקבלו תוכנית טיפול הוליסטית המתאימה בדיוק עבורכם.

אם אתם מרגישים שאתם נכנעים להתמכרות, פנו בהקדם האפשרי ל'רטורנו', ונלווה אתכם יד ביד בתהליך טיפול בהתמכרויות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
תחלואה כפולה הוא מצב מורכב שבו אדם חווה בו-זמנית התמכרות והפרעה נפשית. תחלואה כפולה היא מורכבת לאבחון ולטיפול, שכן התסמינים של ההתמכרות ושל ההפרעה הנפשית יכולים לעתים קרובות לחפוף ולהחמיר זה את זה. עם זאת, עם האבחון והטיפול הנכונים, גם אנשים עם תחלואה כפולה יכולים להחלים ולשפר את איכות חייהם.

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן