חיפוש
Close this search box.

האם אלכוהול הוא סם?

התמכרות לאלכוהול

בחברה של היום, אלכוהול הפך למוצר צריכה בסיסי. זה מתחיל מקידוש ומהבדלה על יין בשבת, ממשיך בבירה עם חברים ונגמר בכוסות של ויסקי או וודקה במסיבות. האם אלכוהול נחשב כסם? מה הסכנות בצריכת אלכוהול? תקראו ותופתעו, ולא לחיוב:

האם אלכוהול הוא סם?

כן. התשובה הזו אולי תפתיע אתכם, אבל אלכוהול הוא הסם הנפוץ ביותר בעולם, שמוביל לאחת ההתמכרויות הקשות ביותר: התמכרות לאלכוהול. האֶתָנוֹל, השם המקצועי של האלכוהול, הוא תרכובת אורגנית פשוטה, והוא החומר הפסיכואקטיבי שנמצא במשקאות החריפים וגורם לאפקט ההשתכרות.

למה אלכוהול משכר?

ישנם ארבעה סוגי סמים מרכזיים, והאלכוהול נחשב לסם מדכא, השייך למשפחת הסמים שמדכאים את מערכת העצבים המרכזית של הגוף ו"מכבים" אותו. נכון, במינון נמוך אלכוהול משחרר את העכבות החברתיות, אבל כשצורכים כמות טיפה יותר גדולה – הגוף מתחיל "להיכבות" לאיטו. הדיבור לא יציב, התנועות הופכות לאיטיות ויכולת התגובה המהירה לסיטואציות שונות נמחקת לחלוטין. השיכור מתחיל לאבד שליטה על הקואורדינציה שלו, ומתחיל לחוש עייפות.

הסיבה לכך היא שאלכוהול משפיע על מוליך עצבי מסוים במוח (GABA; חומצה גאמא-אמינובוטירית), ושתיית אלכוהול גורמת לכך שאותו מוליך עצבי ידכא את פעילותם של תאי עצב במוח. צריכת אלכוהול במינון גבוה תגרום קודם כל לפגיעה בחדות ובתפקוד השכלי, תמשיך לדכא מערכות חיוניות ולבסוף תוביל למוות.

לשתות אלכוהול זה מסוכן?

כן ולא. לשתות יין פעם בשבוע בקידוש, או ללגום בירה עם חברים מדי פעם לא יהרגו אתכם, אבל צריכת אלכוהול עקבית פוגעת במספר תפקודים חיוניים:

  • המוח: כפי שציינו, שתיית מנת יתר של אלכוהול פוגעת בפירוק הגלוקוז במוח. הגלוקוז מעניק אנרגיה חיונית למוח, וכאשר פירוקו נפגע – המוח מקבל פחות אנרגיה והתאים בו מתחילים למות. פגיעה זו בתפקוד השכלי נקראת "תסמונת קורסָקוף", והלוקים בה סובלים משכחה ובלבול, ומתחילים להיות אפתיים לסביבתם.
  • מערכת העצבים: האלכוהול פוגע בספיגה של ויטמין B1, מה שגורם למערכת העצבים לקבל פחות אנרגיה. כתוצאה מכך העצבים ההיקפיים נפגעים והאדם יתחיל לאבד את השליטה על שריריו ויאבד את תחושת המגע.
  • מערכת העיכול: צריכה מופרזת של אלכוהול מביאה לדלקות קיבה, לדליות בוושט ולדלקות בלבלב שיובילו לאי ספיקת הלבלב ואפילו לסרטן הלבלב.
  • כבד: כפי שכל אחד יודע, האיבר שסובל הכי הרבה מהאלכוהול הוא הכבד. צריכת אלכוהול גורמת לכבד להפוך לשומני, והשומן מביא להתפתחות מחלות ודלקות כבד שונות. הפגיעה בתפקודי הכבד היא קריטית, ומובילה למוות.

מלבד הפגיעות הייחודיות לו, אלכוהול מזיק גם כמו סמים אחרים (ראו "מה סמים עושים למוח ולגוף?").

האם אלכוהול ממכר?

התמכרות לאלכוהול היא מצב מורכב המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. בעוד שצריכת אלכוהול בדרך כלל היא רק בשביל ה'פאן' והכיף, היא יכוהל להוביל לתלות ולהתמכרות עבור אנשים מסוימים. זיהוי הסימנים של התמכרות לאלכוהול ופנייה מהירה לעזרה מתאימה היא חיונית עבור אנשים שמוצאים את עצמם לכודים באחיזתו של הסם, האלכוהול.

התמכרות לאלכוהול, המכונה גם אלכוהוליזם, היא מצב כרוני המאופיין בדחף כפייתי ובלתי נשלט לצרוך אלכוהול, למרות ההשלכות השליליות הנלוות. שתיית אלכוהול ממושכת ומוגזמת עלולה להוביל לתלות פיזית ופסיכולוגית, מה שמקשה על אנשים להיגמל ללא סיוע מקצועי. אולי בשונה מבהתמכרויות אחרות, מאוד קל לזהות מכור לאלכוהול. אם אתם מזהים חבר או בן משפחה שסובל מתסמיני התמכרות לאלכוהול, פנו במהרה לבקש עזרה מקצועית (ראו גם "הצילו: איך מזהים מכור בתחילת הדרך?").

אם אתם מזהים שאתם מכורים לאלכוהול, קראו את "המדריך למכור המתחיל" ופנו בהקדם האפשרי ל'רטורנו' – מרכז לגמילה מהתמכרויות.

מאמרים נוספים
התמכרות
האם התמכרות קורית רק לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך? בוא נבדוק את הנתונים.

הנחת יסוד נפוצה גורסת כי התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד, היא נחלתם של אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. דימוי זה, המוטמע בחברה, גורם לאנשים רבים להאמין כי הם "חסינים" מפני התמכרות,

קרא עוד »
בחברה של היום, אלכוהול הפך למוצר צריכה בסיסי. זה מתחיל מקידוש ומהבדלה על יין בשבת, ממשיך בבירה עם חברים ונגמר בכוסות של ויסקי או וודקה במסיבות. האם אלכוהול נחשב כסם? מה הסכנות בצריכת אלכוהול? תקראו ותופתעו, ולא לחיוב:

תוכן עניינים

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org

טלפון:  0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום החשיפה והטיפול ללא עלות

אתם, החיילים והמילואימניקים היקרים שלנו

הגאווה שלנו, הכח שלנו, הנס שלנו

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים
אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

נלחמתם בשביל כולנו ועכשיו אתם נלחמים כדי לחזור לחיים. ♥ אנחנו כאן, בשבילכם ♥ לעזור לכם להתמודד עם הטראומה

מוזמנים

ליום
חשיפה

חול המועד

חמישי 25 לאפריל

18:00 – 15:00

בתוכנית: מפגש עם העולם הקסום של טיפול בעזרת סוסים וכלבים. מפגש עם מדריכים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הטראומה והיכרות עם תוכנית הטיפול חוות חוסן תהליך שיקום בהובלה ובהכוונה של אגף השיקום במשרד הבטחון

נוף משגע וכיבוד כשר לפסח

להרשמה במייל: lilach@retorno.org‏

דילוג לתוכן